Search
Now showing items 1-10 of 11
Paisagem, Infância e cidadania paisagística: contribuições para o ensino de Geografia
(2022-06-06)
This article seeks to contribute to the debate on Teaching Geography and citizenship
through the concept of Landscape. To this end, we articulate the notions of
Landscape (BESSE, 2014a; 2014b; SANTOS, 2014), Landscape ...
Educação ambiental e cultural em mostras e festivais de cinema: o que brota nas telas da 5ª Mostra Ambiental de Cinema do Recife
(2022-11-11)
The Recife Environmental Film Festival (MARÉ) is a pioneer dedicated to the socioenvironmental theme in the state of Pernambuco and the present work focuses on its
5th edition, which took place in december 2020. The study ...
Pedagogia do Fazer: um caminho para a crítica pós-colonial nas escolas waldorf.
(2002-12-01)
Post-colonial epistemology brings up the erasure of the cultural and ethnic diversity of the world. Waldorf pedagogy was created in 1919, and during the last decades has been implemented in a very similar way to that ...
Lugar de memória e sua relação com a fé uma análise do centro de instrução bíblico visual, Cruzeiro de Poção-PE
(2022-11-11)
The Centro de Instrução Bíblico Visual, Cruzeiro de Poção, was built and idealized by Friar Henrique Bröker, born in Germany, in 1961 in the city of Poção-PE. The construction process of the Cruzeiro de Poção brought many ...
Terreiro Palácio de Yemanjá : um espaço de Educação ambiental e cultural de colonial Olindense.
(2023-01-18)
This article aims a debate from a decolonial perspective of the importance of the
Candomblé’s terreiro Palácio de Yemanjá, in Olinda-PE, as a space for non-formaleducation in the promotion of environmental and cultural ...
A construção da narrativa criada pela mídia hegemônica em contexto de desastre sobre a cidade de Brumadinho (2019-2022)
(2023-02-07)
On January 25, 2019, at 12:28 pm, the socio-technological disaster-crime of the
rupture of the Vale S.A dam in Brumadinho, metropolitan region of Belo Horizonte,
Minas Gerais, caused a huge socio-environmental impact ...
As trilhas ecopedagógicas nas unidades de conservação de Bonito-PE: uma análise do processo de alfabetização ambiental e cultural.
(2023-02-17)
O objetivo central deste trabalho foi identificar a relevância das Trilhas
Ecopedagógicas realizadas na Unidade de Conservação do Parque Natural
Municipal Mata da Chuva (Bonito/PE), como instrumento de aprendizagem na ...
Impactos socioambientais causados pelos empreendimentos do complexo industrial de Suape na comunidade Quilombola Ilha das Mercês.
(2023-02-07)
The territories of the quilombola peoples and communities in Brazil are spaces marked by trajectories of resistance, struggles, ancestry, culture, traditions. The land and its use translate an important aspect for these ...
Pernambuco e sua cultura : uma experiência com a disciplina eletiva no novo ensino médio em uma escola semi-integral do Recife - PE.
(2023-05-16)
This article is an experience report of an Elective built in the context of the New High
School, in a reference school of the state government in Recife, Pernambuco. The
NEM, emerges as a possibility in relation to several ...
Narrativas campesinas e afro-referenciadas sobre a afro-referenciadas sobre a necropolítica ambiental : a expansão das eólicas nos assentamentos da Mata Norte de Pernambuco
(2023-12-15)
These are the occasional socio-environmental impacts caused by the implementation
of the 500kV Campina Grande III – Pau Ferro Transmission Line in the Chico
Mendes II Settlement, in the Rural Area of the municipality ...