dc.description.abstract | The inclusion of people with disabilities in regular classes is a right established by
law. The disability that was discussed in this research is the intellectual one.
According to AAIDD (2023), intellectual disability is characterized by conceptual,
social and practical criteria, and can be classified as mild, moderate or advanced.
The objective of this article is to analyze strategies, used by a Physics teacher, with
the support of inclusive monitoring, in the discipline of Physics I (Mechanics), to
teach a student with Mild Intellectual Disability in the Bachelor of Electrical
Engineering course at the Federal Institute of Pernambuco (IFPE). The theoretical
foundation was built based on the works of Veltrone (2011 and 2012), Reis (2018),
Santos (2019), Pimentel (2018) and Moreira (2011), on how a person with intellectual
disability can learn in a meaningful way. Starting from a case study and using
Bardin's (2009) content analysis, recordings of classes, written documents for the
evaluation of learning and logbooks were analyzed in order to collect data and reflect
on them. This study had 3 participants, the Discipline Teacher (PD), the student with
Mild Intellectual Disability and the Inclusive Monitor. We observed that the use of
didactic resources combined with an adequate intermediation of contents can lead to
significant learning. It is concluded that the teaching strategies used by the teacher,
given the context, were favorable for the learning of the student with intellectual
disabilities, as well as the presence of the inclusive monitor throughout the
teaching-learning process. | pt_BR |
dc.relation | AAIDD - American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
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dc.description.resumo | A inclusão de pessoas com deficiência, em turmas regulares, é um direito
estabelecido por lei. A deficiência que foi discutida nesta pesquisa foi a intelectual.
De acordo com AAIDD (2023), a deficiência intelectual é caracterizada por critérios
conceituais, sociais e práticos, podendo ser classificada como leve, moderada ou
avançada. O objetivo desse artigo é analisar estratégias, utilizadas por um professor
de Física, com suporte da monitoria inclusiva, na disciplina de Física I (Mecânica),
para ensinar uma estudante com Deficiência Intelectual Leve no curso de
Bacharelado em Engenharia Elétrica no Instituto Federal de Pernambuco (IFPE). A
fundamentação teórica foi construída com base nos trabalhos de Veltrone (2011 e
2012), Reis (2018), Santos (2019), Pimentel (2018) e Moreira (2011), sobre como
uma pessoa com deficiência intelectual pode aprender de forma significativa.
Partindo de um estudo de caso e utilizando a análise de conteúdo de Bardin (2009),
analisou-se registros de gravação de aulas, documentos escritos para a avaliação
da aprendizagem e diários de bordo, a fim de coletar dados e refletir sobre eles.
Esse estudo contou com 3 participantes, o Professor da Disciplina (PD), a estudante
com Deficiência Intelectual Leve e a Monitora Inclusiva. Observamos que, a
utilização dos recursos didáticos aliados a uma intermediação adequada dos
conteúdos, podem ocasionar uma aprendizagem significativa. Conclui-se que as
estratégias de ensino utilizadas pelo professor, diante do contexto, foram favoráveis
para a aprendizagem da aluna com deficiência intelectual, como também a presença
da monitora inclusiva durante todo processo de ensino aprendizagem. | pt_BR |