dc.description.abstract | This article aimed to evaluate the construction of the concepts of the curricular
content of physics: energy, forms of energy, conservation and transformation of
energy, using a didactic sequence that involves an inquiry-based approach to
science teaching. The development of the work was carried out with a class of the
first year of high school at the Escola de Referência em Ensino Fundamental e
Ensino Medivalente de Abreu e Lima - EREFEMEPAL, located in the center of the
municipality of Abreu e Lima PE. The didactic sequence was divided into three
stages of investigative activities. In step 1, we identified the students' previous
knowledge on the energy theme and built an initial concept of energy, using
debates on problems and journalistic text, as well as encouraging the student's
protagonist role in the construction of his own knowledge, through research and
presentation of works on the types of energy and their concepts. In step 2, we
developed with the students investigative activities “the mechanical equivalents of
heat”, in which we work on the transformation and conservation of kinetic, potential
and thermal energy. And in stage 3, the students presented a sample of what was
experienced in the stages of the pedagogical sequence, to the other classes of the
first year. This exhibition was held during the area knowledge fair, an event that
took place at the school at the end of the third semester. At the end, to evaluate
the scope of the objectives, a subjective questionnaire was applied individually
and the observation of the pedagogical sample was carried out. After the
development of the didactic sequence, we evidenced the contribution of science
teaching by investigation in the construction of the concept of energy and in the
understanding of the phenomena of transformation and conservation of energy, as
well as the active and dynamic participation of the students in the classes. The
work also promoted the expansion of scientific knowledge and allowed students to
encourage a critical, creative and investigative spirit and to provide teachers with a
different teaching experience from their previous pedagogical practices. | pt_BR |
dc.relation | AGÊNCIA BRASIL: Política. Ministro comenta acionamento de bandeira
vermelha para energia. São Paulo, 2019. Disponível em:
https://agenciabrasil.ebc.com.br/politica/noticia/2019-10/ministro-comenta-
acinomento-de-bandeira-vermelha-para-energia-eletrica. Acesso em 26 de julho
2021.
41
ASSIS, Alice; TEIXEIRA, Ode Pacubi Baierl. Algumas considerações sobre o
ensino e a aprendizagem do conceito de energia. Ciência & Educação (Bauru),
v. 9, n. 1, p. 41-52, 2003.
ARAGÃO, A. A. S.; SILVA, J. J. J.; MENDES, S. M. Ensino de ciências por
investigação: o aluno como protagonista do conhecimento. Revista Vivências em
Ensino de Ciências, v. 4, n. 3, p. 75-84, 2019.
BAPTISTA, Mónica. Concepção e implementação de atividades de investigação:
um estudo com professores de física e química do ensino básico. 2010.
BERTOLINI, Marlene dos Santos. Os desafios da escola pública paranaense
na perspectiva do professor PDE, Produções Didático-Pedagógicas. vol 2.
Secretaria de educação, Paraná, 2014.
BONJORNO, Regina Azenha; BONJORNO, José Roberto; BONJORNO, Valter;
RAMOS, Clinton Marcico. Física completa. Volume único, São Paulo: Editora
FTD, 2021.
BRITO, Liliane Oliveira; FIREMAN, Elton Casado. Ensino de ciências por
investigação: uma proposta didática “para além” de conteúdos conceituais.
Experiências em Ensino de Ciências, v. 13, n. 5, p. 462-479, 2018.
BRITO, Brenda Winne da Cunha Silva; BRITO, Leandro Tavares Santos; SALES,
Eliemerson de Souza. Ensino por investigação: uma abordagem didática no
ensino de ciências e biologia. Revista Vivências em Ensino de Ciências, v. 2, n.
1, p. 54-60, 2018.
CAMPOS, José Galúcio; SENA, Daniel Richardson de Carvalho. Aspectos
teóricos sobre o ensino de ciências por investigação. Ensino em Revista, p.
1467-1491, 2020.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. O ensino de Ciências e a proposição de
sequências de ensino investigativas. Ensino de Ciência por investigação:
Condições para implementação em sala de aula. Carvalho, Anna Maria Pessoa
de (org.). São Paulo: Cengage Learning, 2013.
42
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Fundamentos teóricos e metodológicos do
ensino por investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em
Ciências, p. 765-794, 2018.
CHAVES, Glauson Francisco. Uma proposta de inserção de conteúdos de
Mecânica Quântica no Ensino Médio, por meio de um Curso de Capacitação
para Professores em atividade. 2010.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.
CURSO DE ESPECIALIZAÇÃO NO ENSINO DE CIÊNCIAS - ANOS FINAIS DO
ENSINO FUNDAMENTAL: CIÊNCIA É 10!. Recurso Didático-Tecnológico
utilizado para realização da Atividade - Investigação (AI). in: MENEZES, L. C.
et al. O equivalente Mecânico do Calor. Caderno do Professor: Física, ensino
médio, 2a. Série. São Paulo: Secretaria da Educação do Estado de São Paulo,
v. 2, p. 13-15, 2009.
FEYNMAN, Richard. O que é energia segundo Richard Feynman, Repositório
Institucional - MEC BIOE, 2013.
Disponível:http://objetoseducacionais2.mec.gov.br =Acesso 15/02/2022
GODOY, Leandro pereira de. Multiversos: ciências da natureza: matéria,
energia e vida: ensino médio. 1 ed. São Paulo: Editora FTD, 2020.
MERIZIO, Anaximandro Dalri; CLEMENT, Luiz. Uso de Tecnologias Móveis sob
uma perspectiva investigativa em aulas de Física. Caderno Brasileiro de Ensino
de Física, v. 38, n. 3, p. 1453-1477, 2021.
NUSSENZVEIG, Herch Moysés. Curso de física básica: Mecânica. vol.1,
Brasil, Blucher, 2013, p.394)
OLIVEIRA, Maxwell Ferreira. Metodologia científica: um manual para a
realização de pesquisas em Administração. Universidade Federal de Goiás.
Catalão–GO, 2011.
43
RODRIGUES, Bruno A.; BORGES, A. Tarciso. O ensino de ciências por
investigação: reconstrução histórica. Anais do XI Encontro de Pesquisa em
Ensino de Física, p. 1-12, 2008.
ROSA, Victor Mozart Tavares Leal et al. Ensino por investigação:
características metodológicas e pressupostos teóricos para a proposição de
uma sequência de ensino sobre impulso. 2021.
SANTANA, Ronaldo Santos; CAPECCHI, M. C. V. M.; FRANZOLIN, Fernanda. O
ensino de ciências por investigação nos anos iniciais: possibilidades na
implementação de atividades investigativas. Revista Electrónica de Enseñanza
de las Ciencias, v. 17, n. 3, p. 686-710, 2018.
SANTOS, Mikaelle Magalhães; DO NASCIMENTO BARBOSA, Nirla; SANTANA,
Isabel Cristina Higino. Sequência didática investigativa: uma experiência
pedagógica nas aulas de ciências. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 3, p. 1-13,
2021.
SILVA, Juarez Bento; BILESSIMO, Simone Meister Sommer; CASTRO, Ladislei
Marques Felipe; SCHEFFER, Schirley Aparecida de Alamo. Laboratórios on-line
em aulas de Física no Ensino Médio: proposta de uso em sequências didáticas
investigativas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 38, n. 3, p. 1478-
1508, 2021.
TABOSA, Clara Elena Souza; PEREZ, Silvana. Análise de sequências didáticas
com abordagem de Ensino por Investigação produzidas por estudantes de
licenciatura em Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 38, n. 3, p.
1539-1560, 2021.
ZOMPERO, Andreia de Freitas et al. Ensino por investigação e aproximações
com a aprendizagem baseada em problemas. Debates em Educação, v. 11, n.
25, p. 222-239, 2019. | pt_BR |