dc.description.abstract | School is currently an essential space for discussing sexuality, especially during
adolescence. Despite the teachers' fears in addressing certain issues, subjects such as
Sexually Transmitted Infections and teenage pregnancy are recurrent. Sexuality is an
inherent aspect of human construction, and linked to the National Curriculum
Parameters (PCN's), propose the development of the theme of sexual education, from -
cross-cutting themes. Having the teacher as a mediator of this process of social
formation. Given this, the aim of the present study was to build critical-pedagogical
reflections as the interrelationship between different groups and subjects of high school
students regarding sex education. The investigative activity of qualitative nature,
developed in the School of Reference in High School Lagoa Encantada, in a group of
the 2nd year of High School. All participating students answered the Free Informed
Consent Form, as well as the Free Informed Consent Form. The activity was conducted
into two days, during twin classes in October, following three stages: a) visual
sensitization survey of students' prior knowledge, as well as conversation wheels and
structured concepts on sex education; b) application of questionnaire; c) approach of
themes. The categories of the data were analyzes in QDA Miner Lite and the graphs
made in Office Excel. As results a total of 27 students accomplished the activities, being
15 male and 12 female. A poster was confectioned from the concepts built, which was
displayed in the Teaching Unit. The questionnaire revealed that about 85%, believe that
women can get pregnant in their first sexual intercourse, besides about 74% of the
interviewees, believe that the adolescent has knowledge about contraceptive methods,
however, they believe that it would not happen with them. A total of 19 students (70% of
the total), believe they know well the STIs. An educational video was confectioned about
the importance of sexually transmitted infections. From the results, we believe that
teachers and the school environment become key elements for discussion and dialogue,
allowing adolescents to expose their feelings, doubts and anxiety. As the application of
the activity, we can observe that the educational-investigative practices were achieved,
generating construction of critical thinking of the students. | pt_BR |
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dc.description.resumo | A escola tem sido um espaço essencial para a discussão sobre sexualidade,
principalmente durante a adolescência. Apesar dos receios dos docentes em abordar
determinados assuntos, assuntos como Infecções Sexualmente Transmissíveis e
gravidez na adolescência, são recorrentes. A sexualidade é um aspecto inerente a
construção humana, e atrelado aos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN’s),
propõem o desenvolvimento da temática de educação sexual, a partir de temas
transversais. Tendo o professor como mediador desse processo de formação social.
Diante disto o objetivo do presente estudo foi construir reflexões crítico-pedagógica
como a inter-relação entre diferentes grupos e sujeitos de alunos do Ensino Médio a
respeito da educação sexual. A atividade investigativa de natureza qualitativa,
desenvolvido em na Escola de Referência em Ensino Médio Lagoa Encantada, em um
grupo do 2º ano do Ensino Médio. Todos alunos participantes responderam Termo de
Consentimento Livre Esclarecido, o Termo de Assentimento Livre e Esclarecimento. A
atividade foi dividida em dois dias, durante aulas geminadas no mês de outubro,
seguindo três etapas: a) sensibilização visual levantamento de conhecimentos prévios
dos estudantes, assim como, rodas de conversar e conceitos estruturados sobre
educação sexual; b) aplicação de questionário; c) abordagem de temas. As categorias
dos dados foram analisadas no QDA Miner Lite e os gráficos confeccionados no office
Excel. Como resultados um total de 27 discentes realizaram as atividades, sendo 15 do
sexo masculino e 12 do sexo feminino. A partir dos conceitos construídos, foi
confeccionado um cartaz, que ficou exposto na Unidade de Ensino. O questionário
revelou que cerca de 85%, acreditam que as mulheres podem engravidar na sua
primeira relação sexual, além de cerca de 74% dos entrevistados, acreditam que a
adolescente tem conhecimento sobre os métodos contraceptivos, contudo, acreditam
que não iria acontecer com eles. Um total de 19 discentes (70% do total), acreditam
conhecer bem as IST’s. Foi confeccionado um vídeo educativo sobre a importância das
infecções sexualmente transmissíveis. A partir dos resultados acreditamos que os
professores e o ambiente escolar se tornam peças chaves, para discussão e diálogo,
permitindo que os adolescentes exponham seus sentimentos, dúvidas e ansiedade.
Como a aplicação da atividade, podemos observar que as práticas educativasinvestigativas foram alcançadas, gerando construção de pensamento crítico dos
discentes. | pt_BR |