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dc.creatorLira, Maria da Conceição Lopes de
dc.date.accessioned2022-08-25T12:02:05Z
dc.date.available2022-08-25T12:02:05Z
dc.date.issued2022-07-14
dc.identifier.urihttps://repositorio.ifpe.edu.br/xmlui/handle/123456789/691
dc.description.abstractAnxiety is defined as a physical, psychological discomfort, distress, and agony, involving physiological, behavioral, and cognitive components. It is an alarming state, which can generate undesirable consequences, such as low academic performance in students, for example, in an evaluation process. Thus, the general objective of this study was to verify the relationship between anxiety in the face of assessments and anxiety due to the concern to meet expectations in students. Two analysis instruments were used: (1) Test Anxiety Inventory (IAP), as a measure of anxiety related to worry, emotion, distraction, and confidence; and (2) the Internally and Externally Caused Anxiety Inventory (IAIEC), which assesses anxiety caused by the preoccupation with meeting expectations. To complement the information, a sociodemographic questionnaire was also used. This is a correlational, cross- sectional study. Ninety students from technical courses (subsequent modality) and higher education courses at IFPE - Campus Ipojuca participated in the study. Data tabulation and analysis were computed using the IBM SPSS Statistics 23 software. The results indicated significant correlations between the IAP and the IAIEC factors. The employment variable (being or not working) was the one that correlated with the most factors. Multivariate analyzes (MANOVA) showed significant employment results with emotion, worry, trust, distraction, and external causes. The averages of the differences showed that people who were not working were more likely to indicate emotion, worry, distraction and external causes of anxiety. Those who were working were more likely to trust. Univariate analysis (ANOVA) confirmed the worry factor as the most likely factor of anxiety in the face of tests. It was concluded that the measurements of the scales suggest emotional reactions of anxiety, being related to the expectation of the performance of the evaluations. It is hoped that the results of the study can contribute to the academic community in terms of prevention and improvement of the quality of life and mental health of students, as well as providing scientific data that can expand the understanding of the construct, in addition to favoring teaching practice and the teacher-student relationship.pt_BR
dc.format.extent32 p.pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
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dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAnsiedadept_BR
dc.subjectAvaliaçõespt_BR
dc.subjectExpectativaspt_BR
dc.subjectEstudantespt_BR
dc.titleAnsiedade nos estudantes diante das avaliações e atendimento às expectativaspt_BR
dc.typeArticlept_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8301350847458710pt_BR
dc.contributor.advisor1Cavalcanti, Jane Palmeira Nóbrega
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5465064403883828pt_BR
dc.publisher.departmentIpojucapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM::APRENDIZAGEM E DESEMPENHO ACADEMICOSpt_BR
dc.description.resumoA ansiedade é definida como um mal-estar físico, psíquico, aflição e agonia, envolvendo componentes fisiológicos, comportamentais e cognitivos. Trata-se de um estado alarmante, podendo gerar consequências indesejáveis, como o baixo desempenho acadêmico em estudantes, por exemplo, em um processo avaliativo. Assim, o objetivo geral desse estudo foi verificar a relação entre a ansiedade diante das avaliações e a ansiedade pela preocupação em atender às expectativas nos estudantes. Dois instrumentos de análise foram utilizados: (1) Inventário de Ansiedade Frente a Provas (IAP), enquanto medida de ansiedade relacionada à preocupação, emoção, distração e confiança; e (2) o Inventário de Ansiedade Internamente e Externamente Causada (IAIEC) que avalia a ansiedade proporcionada pela preocupação de atender expectativas. De modo a complementar as informações, também foi utilizado um questionário sociodemográfico. Trata-se de um estudo correlacional, com corte transversal. Participaram do estudo 90 estudantes de cursos técnicos (modalidade subsequente) e dos cursos superiores do IFPE- Campus Ipojuca. A tabulação e análise dos dados foram computadas por meio do software IBM SPSS Statistics 23. Os resultados indicaram correlações significativas entre os fatores do IAP e do IAIEC. A variável emprego (estar ou não trabalhando) foi a que se correlacionou com mais fatores. As análises multivariadas (MANOVA) demonstraram resultados significativos do emprego com a emoção, preocupação, confiança, distração e causas externas. As médias das diferenças demonstraram que as pessoas que não estavam trabalhando foram mais prováveis em indicar a emoção, preocupação, distração e causas externas da ansiedade. Os que estavam trabalhando mostraram-se mais prováveis na confiança. A análise univariada (ANOVA) comprovou o fator preocupação como o mais provável de ansiedade frente a provas. Concluiu-se que as mensurações das escalas sugerem reações emocionais de ansiedade, sendo relacionada com a expectativa do desempenho das avaliações. Espera-se que os resultados do estudo possam contribuir para a comunidade acadêmica em termos de prevenção e melhoria da qualidade de vida e saúde mental dos estudantes, bem como fornecer dados científicos que possam ampliar a compreensão sobre o construto, além de favorecer a prática docente e a relação professor-aluno.pt_BR


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