dc.description.abstract | Secondary education integrated with professional education seeks to promote an
integral education through the integration of the social dimensions of life: work, culture,
science and technology. However, the recent reform of High School brought setbacks
to this teaching. In this context, our general objective is to analyze the social
representations of Integrated High School built by Physics teachers from IFPE -
Pesqueira campus. Theoretical references on Integrated High School were constituted
by authors such as: Ramos (2008, 2017), Ciavatta (2003, 2005, 2008) and Frigotto
(2005). The theoretical framework is the Theory of Social Representations, coined by
Serge Moscovici. The research is qualitative in nature. Four Physics teachers from the
Integrated High School of the IFPE - Pesqueira campus participated. For the collection
of information, carried out remotely due to the new coronavirus pandemic, we used the
semi-structured interview. For the analysis, we used the Thematic Categorical Content
Analysis Technique. Most teachers built social representations that are close to the
concept of Integrated High School. Our results showed that part of the teachers
represent, for the purposes of Integrated High School, the integral formation of the
student, which involves preparation for the world of work. However, we also perceive
representational constructions that distance themselves from the basic principles of
this teaching, such as the idea that its function is to prepare for the job market. This
study can contribute to the training of teachers who work in Integrated High School, in
addition to bringing new reflections on this teaching in the face of the recent reform of
High School. | pt_BR |
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que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de
junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da
Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação
das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de
1943, e o Decreto- Lei no 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei no11.161,
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dc.description.resumo | O Ensino Médio integrado à educação profissional busca favorecer uma educação
integral através da integração das dimensões sociais da vida: trabalho, cultura, ciência
e tecnologia. No entanto, a recente reforma do Ensino Médio trouxe retrocessos para
esse ensino. Nesse contexto, temos como objetivo geral analisar as representações
sociais do Ensino Médio Integrado construídas por professores de Física do IFPE -
campus Pesqueira. Constituíram-se referenciais teóricos sobre o Ensino Médio
Integrado autores como: Ramos (2008, 2017), Ciavatta (2003, 2005, 2008) e Frigotto
(2005). O referencial teórico é a Teoria das Representações Sociais, cunhada por
Serge Moscovici. A pesquisa é de natureza qualitativa. Participaram quatro
professores de Física do Ensino Médio Integrado do IFPE - campus Pesqueira. Para
a coleta das informações, realizada de forma remota devido à pandemia do novo
coronavírus, utilizamos a entrevista semiestruturada. Para a análise, utilizamos a
Técnica de Análise de Conteúdo Categorial Temática. A maioria dos professores
construiu representações sociais que se aproximam da concepção de Ensino Médio
Integrado. Nossos resultados mostraram que parte dos professores representa, como
finalidade do Ensino Médio Integrado, a formação integral do estudante, que envolve
a preparação para o mundo do trabalho. No entanto, percebemos também
construções representacionais que se distanciam dos princípios basilares desse
ensino, como a ideia de que a sua função é a preparação para o mercado de trabalho.
Este estudo pode contribuir para a formação de professores que atuam no Ensino
Médio Integrado, além de trazer novas reflexões sobre esse ensino diante da recente
reforma do Ensino Médio. | pt_BR |