dc.description.abstract | A challenge in Brazilian education is evasion in higher education, which is around 21% (BRASIL, 2018). In a research carried out between 2013 and 2016, an evasion rate of Bachelor's degrees in Physics in Brazil reached 70% (OLIVEIRA; SILVA,
2020). In view of this reality, the objective of the present work is to identify some of
the main factors that lead students to drop out of the Physics Degree course at the
Federal Institute of Pernambuco - Campus Pesqueira. The research, qualitative and
bibliographic, was carried out from a case study with 10 physics graduates, using a
questionnaire and interview, which were carried out remotely due to the Covid-19
pandemic. The analysis had an organization directed from the elaborated questions.
Among the most relevant factors that promote school dropout in the Physics course
at IFPE were identified: a) a problem in reconciling study with the work; b) 50% of the
students reported for reasons in relation to the course, these, which may be due to
the difficulties in relation to elementary mathematics and c) another obstacle reported
by the students, as a demotivating factor, was the application used by some
teachers, who sometimes did not favored learning. The present study continued the
continuation of the teachers' continuing education programs and a discussion on the
specific difficulties of the students, some of them prior to higher education, which can
be solved with the creation and / or strengthening of public policies. | pt_BR |
dc.relation | AGUIAR, Giliandson de França. 10 anos de Licenciatura em Física no IFPE -
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dc.description.resumo | Um desafio na educação brasileira é a evasão escolar no ensino superior que
encontra-se em torno de 21% (BRASIL, 2018). Em pesquisa realizada entre 2013 e
2016, a taxa de evasão das Licenciaturas em Física no Brasil chegava a 70%
(OLIVEIRA; SILVA, 2020). Diante dessa realidade, o objetivo do presente trabalho é
compreender alguns dos principais fatores que levam os estudantes à evasão no
curso de Licenciatura em Física do Instituto Federal de Pernambuco - Campus
Pesqueira. A pesquisa, qualitativa e bibliográfica, foi realizada a partir de um estudo
de caso com 10 licenciandos em Física, utilizado um questionário e entrevista, que
foram realizadas de forma remota devido à pandemia do Covid-19. A análise teve
uma organização direcionada a partir das perguntas elaboradas. Entre os fatores
mais relevantes que promovem a evasão escolar no curso de Física do IFPE foram
identificados: a) a dificuldade em conciliar estudo com o trabalho; b) 50% dos
estudantes relataram frustrações em relação ao curso, estas, podendo ser
sobrevindas das dificuldades em relação à matemática elementar e c) outro entrave
relatado pelos estudantes, como fator desmotivador, foi a metodologia utilizada por
alguns professores, que por vezes não favoreceu a aprendizagem. O presente
estudo sugere o prosseguimento dos programas de formação continuada dos
professores e a discussão sobre as dificuldades específicas dos alunos, algumas
dessas anteriores ao ensino superior, que podem ser sanadas com a criação e/ou
fortalecimento de políticas públicas. | pt_BR |