dc.description.abstract | In this research we present a sequence for high school students, focused on
teaching and learning physics concepts from the understanding of how the Sirius
particle accelerator works and how it produces Synchrotron light. During the
explanations, several concepts in Physics that are related to Sirius are discussed
from the transversal theme, thus, it is intended that the student better relate to the
classes by learning in a meaningful way through the social critical pedagogical
tendency of the contents . This information will be mediated from a short course,
applied online or in person, using digital information and communication
technologies, The preparation of this material takes place mainly through
participation in the III Sirius School for High School Teachers, promoted by the
National Center for Research in Energy and Materials, where the accelerator is
located. Aiming to encourage the participation of participants in the short course, a
gamification strategy was implemented in which students earn points throughout the
short course and final prizes. Finally, it is necessary to emphasize the importance of
the teacher being always up-to-date in the use of and seeking to contextualize the
teaching of scientific concepts from the Science, Technology, Society and
Environment (STSE) relationship to make learning learning. | pt_BR |
dc.relation | Tese de Doutorado em Ensino de Física - Universidade Federal do Rio de Janeiro,
Rio de Janeiro, 2021.
ALMEIDA, Raquel de Silva. Os Principais Aceleradores de Partículas: Um relato
histórico da busca por altas energias. TCC de Física - Universidade Federal de
Campina Grande, Paraíba, 2019. Disponível em:
<http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/8383> Acesso em: 18 junho
2021.
CORDEIRO, K. M. A. O Impacto da Pandemia na Educação: A utilização da
Tecnologia como Ferramenta de Ensino. Artigo, São Paulo, 2020.
CNPEM - A. Por dentro do CNPEM: O novo acelerador de elétrons brasileiro.
Revista Sirius - Centro Nacional de Pesquisa em Energia e Materiais, Campinas
2018. Disponível em:
<http://cnpem.br/wp-content/uploads/2018/08/POR-DENTRO-DO-CNPEM-01_2018_
download.pdf> Acesso em: 29 junho 2021.
CNPEM - B. Projeto Sirius: A nova fonte de luz Síncrotron brasileira. Livro Projeto
Sirius - Centro Nacional de Pesquisa em Energia e Materiais, Campinas, 2014.
Disponível em:
<http://www.lnls.cnpem.br/wp-content/uploads/2016/08/Livro-do-Projeto-Sirius-2014.
pdf> Acesso em: 22 junho 2021.
CREMASCO, Patrícia Regina Pedro. Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente.
Um olhar a partir de algumas pesquisas. Artigo Científico - Universidade Estadual do
Norte do Paraná, Paraná, 2017. Disponível em:
<https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/40952/pdf> Acessado
em: 19 junho 2021.
FADEL, Luciane Maria; ULBRICHT, Vania Ribas; BATISTA, Claudia Regina; VANZIN,
Tarcísio. Gamificação na Educação. Livro - Primeira Cultura, São Paulo, 2014.
Disponível em:
<http://www.pgcl.uenf.br/arquivos/gamificacao_na_educacao_011120181605.pdf>
Acessado em: 28 julho 2021.
FRANCO, Giullya. Como Usar O Google Classroom. Artigo, 2020. Disponível em:
<https://educador.brasilescola.uol.com.br/estrategias-ensino/como-usar-o-google-cla
ssroom.htm> Acessado em: 04 agosto 2021.
JÚNIOR, Francisco Pessoa de Paiva. Ensino Remoto em Debate. Livro, ed. 1,
PARÁ, 2020. Disponível em:
<https://portal.ifma.edu.br/wp-content/uploads/2020/12/ENSINO-REMOTO-EM-DEB
ATE-digital-2-1.pdf>. Acesso em: 19 julho 2021.
KIEFER, Neci Iolanda Schwanz. Ensino da Física e Aprendizagem Significativa:
Roteiro para a elaboração de uma aula. Dissertação - Universidade TecnológicaFederal do Paraná (UTFPR), Ponta Grossa, 2013. Disponível em:
<http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1457> Acessado em: 05 agosto 2021.LUCKESI, Cipriano Carlos - Filosofia da Educação. Livro - Editora Cortez, São
Paulo 1999. Disponível em:
<https://docplayer.com.br/5797029-Filosofia-da-educacao.html> Acessado em: 05
agosto 2021.
LNLS. Uma Construção Única. Laboratório Nacional de Luz Síncrotron, Campinas,
2019. Disponível em: <https://www.lnls.cnpem.br/Sirius/uma-construcao-unica/>
Acessado em: 05 julho 2021.
MARCONI, Marina de Andrade Marconi; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de
Metodologia Científica. Livro, ed. 5, São Paulo, 2003. Disponível em:
<https://docente.ifrn.edu.br/olivianeta/disciplinas/copy_of_historia-i/historia-ii/china-e-
india> Acessado em: 02 agosto 2021.
NASCIMENTO, Leonilda da Silva. Aulas Remotas no Ensino de Física em
Tempos de Isolamento Social, Artigo Científico, Roraima, 2020. Disponível em:
<https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1317> Acessado
em: 11 junho 2021.
PERNOMIAN, Marcia Regina. Os desafios da escola pública paranaense na
perspectiva do professor PDE. Aplicações das leis de Newton em nosso cotidiano.
Cadernos PDE, v.1, Paraná, 2013. Disponível em:
<http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pd
e/2013/2013_uem_fis_artigo_marcia_regina_pernomian.pdf> Acessado em: 28
junho 2021.
REIS, Elival Martins - Atividades experimentais: uma estratégia para o ensino da
Física. Cadernos Intersaberes - Universidade Federal do Amazonas, v. 1, p.38-56,
Amazonas, 2013.
SAE, Digital. Gamificação na educação: o que é e como pode ser aplicada. Artigo,
São Paulo, 2019. Disponível em: <https://sae.digital/gamificacao-na-educacao/>
Acessado em: 28 julho 2021.
SANTOS, Alberto Carlos dos. Luz Síncrotron, o que é isso?: Ciência hoje. Artigo -
Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Rio de Janeiro, 2013.
Disponível em: <https://cienciahoje.org.br/coluna/luz-Síncrotron-o-que-e-isso>.
Acesso em: 07 junho 2021.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de
pressupostos teóricos da abordagem CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade)
no contexto da educação brasileira. Revista Ensaio Pesquisa em Educação em
Ciências, v. 2, p.110-132, Belo Horizonte, 2002. Disponível em:
<https://www.researchgate.net/publication/282716932> Acessado em: 23 julho 2021.
SILVA, Boniek Venceslau da Cruz. História e filosofia da ciência como subsídio
para elaborar estratégias didáticas em sala de aula: Um relato de experiência em sala de aula. Revista Ciência e Ideias, v.3, p. 01-15, Piauí 2012. Disponível em:
<https://revistascientificas.ifrj.edu.br/revista/index.php/reci/article/viewFile/78/139>
Acessado em: 30 junho 2021.
SOUZA, Rafaelle da Silva; CAL, Taneska Santana. Radiação Síncrotron no Brasil
e a Tecnologia no Ensino de Física: Algumas propostas. Artigo Científico - Instituto
Federal da Bahia. Bahia, 2020.
SOUTO, Ana Lucia. O espectro eletromagnético, ressaltando características e
aplicações das ondas que o compõem. Artigo BNCC Ciências - A Khan Academy.
Estados Unidos, 2018.Disponível em:
<https://pt.khanacademy.org/science/9-ano/materia-e-energia-as-ondas/ondas-eletro
magneticas/a/o-espectro-eletromagnetico> Acessado em: 02 agosto 2021.
TAVARES, Romero. Aprendizagem Significativa e o Ensino de Física, Artigo
Científico - UFPB, João Pessoa, 2010. Disponível em:
<http://www.fisica.ufpb.br/~romero/pdf/ReuniaoTrabalhosAcademicos.pdf> Acessado
em 04 agosto 2021.
TOLOMEI, Bianca Vargas. A Gamificação como Estratégia de Engajamento e
Motivação na Educação. Artigo Científico - Universidade Federal Fluminense, Rio
de Janeiro, 2017. Disponível em:
<https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/440> Acessado em:
28 julho 2021. | pt_BR |