dc.relation | ALDOSARI, Share Aiyed M. The future of higher education in the light of artificial intelligence transformations. International Journal of Higher Education, v. 9, n. 3, p. 145–151, 1 jun. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n3p145. Acesso em: 16 jun. 2021.
ARTRITH, Nongnuch. et al. Best practices in machine learning for chemistry. Nature Chemistry, v. 13, n. 6, p. 505–508, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1038/s41557-021-00716-z. Acesso em: 24 abr. 2021.
ATKINS, P. Chemistry: the great ideas. Pure and Applied Chemistry. v. 71, p. 927- 929, 1999. Disponível em: https://doi.org/10.1351/pac199971060927. Acesso em: 13 maio 2021.
BARROS, D. M. V.; GUERREIRO, A. M. Novos desafios da educação a distância: programação e uso de Chatbots. Revista Espaço Pedagógico, v. 26, n. 2, p. 410–431, 2019. Disponível em:https://doi.org/10.5335/rep.v26i2.8743. Acesso em: 20 jun. 2020.
BAUM, Z. J. et al. Artificial Intelligence in Chemistry: Current Trends and Future Directions. Journal of Chemical Information and Modeling, v. 61, n. 7, p. 3197–3212, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1021/acs.jcim.1c00619. Acesso em: 30 abr. 2021.
BERNARDINI, F.; BARCELLOS, R.; da CRUZ, M. M. Inteligência Artificial no Governo Eletrônico de Cidades: possibilidades e desafios. Computação Brasil, 2020. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/journals/index.php/comp-br/article/download/1793/1627/5270. Acesso em: 10 de jul. 2021.
BROWN, N. et al. Artificial intelligence in chemistry and drug design. Journal of Computer-Aided Molecular Design, v. 34, n. 7, p. 709–715, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10822-020-00317-x. Acesso em: 16 jul. 2021.
CAMPOS, L. F. A. de A.; LASTÓRIA, L. A. C. N. Semiformação e inteligência artificial no ensino. Pro-Posições, v. 31, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2018-0105. Acesso em: 21 abr. 2021.
CASAGRANDE, R. Inteligência Artificial e a Educação além da curva. Curitiba, PR: Edição do autor, 2019.
CHASSIGNOL, M. et al. Artificial Intelligence trends in education: a narrative overview. Procedia Computer Science, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.08.233. Acesso em: 21 abr. 2021.
CHEN, Lijia; CHEN, Pingping; LIN, Zhijian. Artificial Intelligence in Education: A Review. IEEE Access, v. 8, p. 75264–75278, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2988510. Acesso em: 16 abr. 2021.
DOGHAIMAT, Dana. et al. Molecules and Machine Learning: Image Classification for an AR-Enabled Chemistry Classroom. 32nd Annual Southeastern Conference. p.7-9, 2018. Disponível em: http://www.ccscse.org/research_contest/Addendum2018.pdf#page=7. Acesso em: 16 jun. 2021.
FERENHOF, H. A.; FERNANDES, R. F. Desmistificando a revisão de literatura como base para redação científica: método SSF. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 21, n. 3, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73. Acesso em: 28 maio 2021.
FERNANDES, J. O que é um programa (software)?. Artigo eletrônico do portal da UNB, 2002. Disponível em: https://cic.unb.br/~jhcf/MyBooks/iess/Software/oqueehsoftware.html. Acesso em: 10 abr. 2021
FLOGIE, A.; ABERSEK, B. Artificial Intelligence in Education. Intech, p. 13, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5772/intechopen.96498. Acesso em: 16 abr. 2021.
GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão Sistemática da Literatura: conceituação, produção e publicação. LOGEION: Filosofia da informação, Rio de Janeiro, v. 6 n. 1, p.57-73, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73. Acesso em: 30 de jun. 2021.
GASTEIGER, J. Chemistry in Times of Artificial Intelligence. ChemPhysChem, v. 21, n. 20, p. 2233–2242, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1002/cphc.202000518. Acesso em: 30 abr. 2021.
GREEN, C. P.; ENGKVIST, O.; PAIRAUDEAU, G. The convergence of artificial intelligence and chemistry for improved drug discovery. Future Medicinal Chemistry, v. 10, n. 22, p. 2573–2576, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.4155/fmc-2018-0161. Acesso em: 14 jun. 2021.
HARASIN, L. Educação Online e as implicações da Inteligência Artificial. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade. v. 24, n. 44, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v24.n44.1818. Acesso em: 12 abr. 2021.
HOLMES, W.; BIALIK, M.; FADEL, C. Artificial Intelligence In Education Promises and Implications for Teaching and Learning. The Center for Curriculum Redesign, 2019. Disponível em: http://bit.ly/AIED-. Acesso em: 17 maio 2021.
HUANG, J.; SALEH, S.; LIU, Y. A review on artificial intelligence in education. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, v. 10, n. 3, p. 206–217, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.36941/AJIS-2021-0077. Acesso em: 16 jul. 2021.
JORDAN, A. M. Artificial Intelligence in Drug Design - The Storm before the Calm? ACS Medicinal Chemistry Letters, v. 9, n. 12, p. 1150–1152, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1021/acsmedchemlett.8b00500. Acesso em: 16 jul. 2021.
JOSHI, S.; RAMBOLA, R. K.; CHURI, P. Evaluating artificial intelligence in education for next generation. Journal of Physics: Conference Series, v. 1714, n. 1, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1714/1/012039. Acesso em: 16 jul. 2021.
JOSS, L.; MÜLLER, E. A. Machine Learning for Fluid Property Correlations: Classroom Examples with MATLAB. Journal of Chemical Education, v. 96, n. 4, p. 697–703, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.8b00692. Acesso em: 10 jul. 2021
KEEN, P. G. W. Guia gerencial para a tecnologia da informação: conceitos essenciais e terminologia para empresas e gerentes. Rio de Janeiro: Campus, 1996.
KENGAM, J; Artificial Intelligence in Education. Encyclopedia of Computational Chemistry, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1002/0470845015.caa011m. Acesso em: 15 jun. 2021.
KISHIMOTO, A.; BUESSER, B.; BOTEA, A. AI meets chemistry. 32nd AAAI Conference on Artificial Intelligence, AAAI 2018, p. 7978–7982, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.31226/osf.io/va5zr. Acesso em: 13 maio 2021.
LEAL, et al. As TICs no Ensino de Química e suas contribuições na visão dos alunos. Brazilian Journal of Development, 2020. Disponível em: 10.34117/bjdv6n1-265. Acesso em: 18 de maio 2021.
LUCKIN, R. et al. Intelligence Unleashed. An argument for AI in Education. London: Pearson, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/299561597_Intelligence_Unleashed_An_argument_for_AI_in_Education. Acesso em: 21 abr. 2021.
LUZZI, F. et al. Assistente inteligente para suporte ao ensino de química orgânica. IV Congresso RIBIE, 1998. Disponível em: http://www.ufrgs.br/niee/eventos/RIBIE/1998/pdf/com_pos_dem/120.pdf Acesso em 13 de maio 2021.
McCARTHY, J. What is artificial intelligence?. Computer Science Department Stanford University, 2007. Disponível em: http://jmc.stanford.edu/articles/whatisai.html. Acesso em: 16 abr. 2021.
MEDINA, M.; FERTIG, C. Algoritmos e programação: teoria e prática. São Paulo, Novatec Editora, 2005.
MEUWLY, M. Transformative Applications of Machine Learning for Chemical Reactions. Cornell University, 2021. Disponível em: http://arxiv.org/abs/2101.03530. Acesso em: 15 jun. 2021.
MURPHY, R. F. Perspective Expert insights on a timely policy issue Artificial Intelligence Applications to Support K-12 Teachers and Teaching A Review of Promising Applications, Opportunities, and Challenges. Rand Corporation, 2019. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/pdf/resrep19907.pdf. Acesso em: 2 jun. 2021.
OLIVEIRA, T. A. L. et al. Formação Continuada de professores de Química para o uso das Tecnologias: uma Revisão Sistemática de Literatura. Universidade Estadual de Maringá, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22408/reva30201813101-13. Acesso em: 4 jul. 2021.
PÁNTYA, R.; ZSAKÓ, L. Computer-based intelligent educational program for teaching chemistry. Acta Cybernetica, v. 18, n. 4, p. 595–613, 2008. Disponível em: http://cyber.bibl.u-szeged.hu/index.php/actcybern/article/view/3740. Acesso em: 10 jul. 2021.
PARREIRA, A.; LEHMANN, L.; OLIVEIRA, M. O desafio das tecnologias de inteligência artificial na Educação: percepção e avaliação dos professores. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 22 Feb. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002803115. Acesso em: 4 de jul. 2021.
PAULA FILHO, W. de P. Engenharia de software: fundamentos, métodos e padrões. 2ª edição. Rio de Janeiro: LTC, 2003.
PEIRETTI, F; BRUNEL, J. M. Artificial Intelligence: The Future for Organic Chemistry? ACS Omega, v. 3, n. 10, p. 13263–13266, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1021/acsomega.8b01773. Acesso em: 15 jun. 2021.
PENCE, H. E. How Should Chemistry Educators Respond to the Next Generation of Technology Change?. Education Sciences. v. 10, n. 2, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.3390/educsci10020034. Acesso em: 16 jun. 2021.
POPENICI, S. A. D.; KERR, S. Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, v. 12, n. 1, 1 Dez. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s41039-017-0062-8. Acesso em: 8 maio 2021
PREUSS, E; BARONE, D. A. C.; HENRIQUES, R. V. B. Uso de técnicas de Inteligência Artificial num Sistema de Mesa Tangível. IX Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2020). Anais do XXVI Workshop de Informática na Escola (WIE 2020), p. 439–448, 24 nov. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2020.439.
RICH, Elaine. Inteligência Artificial. São Paulo: McGraw-Hill, 1988.
RODRIGUEZ, G. de la C. L.; BRITO, S. M. V. La inteligencia artificial en la educacion superior. Oportunidades y amenazas. INNOVA Research Journal, v. 2, n. 8.1, p. 412–422, 15 Sep. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.33890/innova.v2.n8.1.2017.399. Acesso em: 30 abr. 2021.
ROLL, I; WYLIE, R. Evolution and Revolution in Artificial Intelligence in Education. International Journal of Artificial Intelligence in Education, v. 26, n. 2, p. 582–599, 1 jun. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s40593-016-0110-3. Acesso em: 15 jun. 2021.
ROSA, M. P. A; GROTTO, E. M. B. Ensino de Química: uma Proposta Didática mediada pelas TICs. Revista de Ciências Humanas. v. 9, n. 13. 2008. Disponível em: http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/388/700. Acesso: 21 de abr. 2021.
ROUHIAINEN, L. Inteligencia artificial: 101 cosas que debes saber hoy sobre nuestro futuro. Grupo Planeta, 2018.
SELLWOOD, M. A. et al. Artificial intelligence in drug discovery. Future Medicinal Chemistry, v. 10, n. 17, p. 2025–2028, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.4155/fmc-2018-0212. Acesso em: 16 jul. 2021.
SIMOMUKAY, E. Experiência na construção pedagógica de bots para o Ensino de Química. RELVA, Juara/MT/Brasil, v. 5, n. 2, p. 17-24, jul./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/relva/article/view/3404. Acesso em: 15 jul. 2021
STRUBLE, T. J. et al. Current and Future Roles of Artificial Intelligence in Medicinal Chemistry Synthesis. Journal of Medicinal Chemistry, v. 63, n. 16, p. 8667–8682, 2020. Disponível em:https://doi.org/10.1021/acs.jmedchem.9b02120. Acesso em: 15 jul. 2021
SUBRAHMANYAM, V. V; SWATHI, K. Artificial Intelligence and Its Implications in Education. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-4763-2.ch014. Acesso em: 16 jul. 2021.
TANG, Alicia. et al. Learning reaction mechanisms through qualitative simulation: towards the qualitative reasoning approach. Proceeding of the 2nd International Conference on Informatics. v. 1, p. 78–84, 2007. Disponível em:https://www.academia.edu/download/2672794/2hya2cfznk1lokxp.pdf#page=81. Acesso em: 13 jul. 2021.
TANG, Alicia; ZAIN, Sharifuddin; ABDULLAH, Rukaini. Development and Evaluation of a Chemistry Educational Software for Learning Organic Reactions Using Qualitative Reasoning. International Journal of Education and Information Technologies, v.1, p.129-138, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/234119337_Development_and_Evaluation_of_a_Chemistry_Educational_Software_for_Learning_Organic_Reactions_Using_Qualitative_Reasoning. Acesso em: 13 jul. 2021.
TAVARES, R.; SOUZA, R. O. O.; CORREIA, A.O. Um estudo sobre a TIC e o Ensino de Química. Anais do Simpósio Internacional de Inovação e Tecnológica-SIMTEC. Disponível em: http://dx.doi.org/10.7198/S2318-34032013001059. Acesso em: 24 abr. 2021.
TIMMS, M. J. Letting. Artificial Intelligence in Education out of the Box: Educational Cobots and Smart Classrooms. International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol. 26, no. 2, p. 701–712, 1 Jun. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s40593-016-0095-y. Acesso em: 28 abr. 2021.
TURING, A. M. On computable numbers, with an application to the Entscheidungsproblem. Proceedings of the London Mathematical Society, ed. 1, v. 2, n. 42, p.230-265, 1937. Disponível em: https://doi.org/10.1112/plms/s2-42.1.230. Acesso em: 16 abr. 2021.
TURING, A. M. Alan Turing’s Manual for the Ferranti Mk. I. University of Manchester, 1949. Transcrito por: Robert S. Thau, 2000. Disponível em: http://curation.cs.manchester.ac.uk/computer50/www.computer50.org/kgill/mark1/RobertTau/turing.pdf. Acesso em: 16 abr. 2021.
URIARTE, A. P. et al. ReAQ : An Intelligent Tutoring System with Augmented Reality Technology Focused on Chemistry. Research in Computing Science. Research in Computing Science. v. 149, n. 12, p. 49–56, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/353588645_ReAQ_An_Intelligent_Tutoring_System_with_Augmented_Reality_Technology_Focused_on_Chemistry. Acesso em: 16 abr. 2021
VICARI, R. M. Tendências em Inteligência Artificial na Educação no período de 2017 a 2030. Brasília: SENAI, 2018. Disponível em: http://acervodigital.sistemaindustria.org.br/bitstream/uniepro/259/1/Sumario_tendencias_web.pdf. Acesso em: 21 abr. 2021.
ZANETTI, M; ISEPPI, G.; CASSESE, F. P. A “psychopathic” Artificial Intelligence: the possible risks of a deviating AI in Education. Research on Education and Media, v. 11, n. 1, p. 93–99, 1 Jun. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.2478/rem-2019-0013. Acesso em: 5 jul. 2021.
ZHANG, K.; ASLAN, A. B. AI technologies for education: Recent research & future directions. Computers and Education: Artificial Intelligence, vol. 2, p. 100025, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100025. Acesso em: 16 jul. 2021.
ZHAVORONKOV, A. Artificial Intelligence for Drug Discovery, Biomarker Development, and Generation of Novel Chemistry. Molecular Pharmaceutics, v. 15, n. 10, p. 4311–4313, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1021/acs.molpharmaceut.8b00930. Acesso em: 16 jul. 2021. | pt_BR |