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dc.creatorSilva, Vanessa de Carvalho
dc.date.accessioned2021-11-29T16:58:39Z
dc.date.available2021-11-29T16:58:39Z
dc.date.issued2021-04-08
dc.identifier.urihttps://repositorio.ifpe.edu.br/xmlui/handle/123456789/393
dc.description.abstractObjective: To analyze the usability of a digital educational technology prototype for laypeople on sepsis recognition and prevention. Method: A descriptive study, with a quantitative approach on application usability evaluation, which took place based on ten heuristics, in which problems related to system-user interaction were sought. The study included 15 professionals in the area of technology and design. The MATcH Checklist validated instrument was used. Data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences version 20.0. Results: The evaluation revealed adequacy in seven heuristics in total, they were: visibility of the status of the system; correspondence between system and the real world; consistency and standards; recognition instead of remembrance; minimalist aesthetics and design; little human / device interaction; and readability and layout. Violations of usability are seen in the heuristics referring to the user's control and freedom; flexibility and efficiency of use; physical interaction and ergonomics, respectively. Conclusion: The usability analysis made it possible to reach possible weaknesses in the Quick Guide Sepsis application and favored the improvement of the software quality.pt_BR
dc.format.extent16 p.pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
dc.relationAMMAR, L. TRABELSI, A., MAHFOUDHI, A. A model-driven approach for usability engineering of interactive systems. Software Quality Journal, v. 24, p. 301-335, 2016. doi: 10.1007/s11219-014-9266-y. Acesso em: 02 mai 2021. BACKES, M. T. S.; ERDMANN, A. L.; BUSCHER, A. O ambiente vivo, dinâmico e complexo de cuidados em Unidade de Terapia Intensiva. Rev. Latino-Am. Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 23, n. 3, p. 411-418. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104- 11692015000300411&lng=en&nrm=iso. Acesso em 17 mai 2021. doi https://doi.org/10.1590/0104-1169.0568.2570. BRASIL. Associação Brasileira de Normas Técnicas NBR 9241-11: requisitos ergonômicos para trabalho de escritório com computador – Parte 11 – orientações sobre usabilidade. Rio de Janeiro: ABNT, 2002. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/4685744/ABNT-Ergonomia. Acesso em: 15 mai 2021. CARVALHO, L. R.; EVORA, Y. D. M.; MASCARENHAS, S. H. 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dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnfermagem - Sepsept_BR
dc.subjectSaúde Públicapt_BR
dc.subjectEducação - Tecnologiapt_BR
dc.subjectEnfermagem - Educaçãopt_BR
dc.titleUsabilidade de protótipo de tecnologia digital educacional para leigos sobre reconhecimento e prevenção de sepsept_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1740764268132146pt_BR
dc.contributor.advisor1Alexandre, Ana Carla Silva
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8832022730343469pt_BR
dc.contributor.referee1Galindo Neto, Nelson Miguel
dc.contributor.referee2Silva, Cynthia Roberta Dias Torres
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0593074026473891pt_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/4138422258971732pt_BR
dc.publisher.departmentPesqueirapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM::ENFERMAGEM DE SAUDE PUBLICApt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Analisar a usabilidade de um protótipo de tecnologia digital educacional para leigos sobre reconhecimento e prevenção de sepse. Método: Estudo descritivo, com abordagem quantitativa sobre avaliação de usabilidade de aplicativo que ocorreu baseada em dez heurísticas, na qual buscaram problemas relacionados a interação sistema-usuário. O estudo contou com 15 profissionais da área de tecnologia e design. Utilizou-se o instrumento validado MATcH Checklist. Os dados foram analisados pelo pacote estatístico Statistical Package for the Social Sciences versão 20.0. Resultados: A avaliação revelou adequação em sete heurísticas em totalidade, foram elas: visibilidade do status do sistema; correspondência entre sistema e o mundo real; consistência e padrões; reconhecimento em vez de lembrança; estética e design minimalista; pouca interação homem/dispositivo; e legibilidade e layout. As violações da usabilidade são vistas nas heurísticas referentes ao controle e liberdade do usuário; flexibilidade e eficiência do uso; interação física e ergonomia, respectivamente. Conclusão: A análise de usabilidade permitiu alcançar possíveis fragilidades no aplicativo Guia Rápido de Sepse e favoreceu a melhoria da qualidade do software.pt_BR


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