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dc.creatorBezerra, Cleyton José dos Santos
dc.date.accessioned2021-09-01T15:09:28Z
dc.date.available2021-09-01T15:09:28Z
dc.date.issued2021-04-08
dc.identifier.urihttps://repositorio.ifpe.edu.br/xmlui/handle/123456789/361
dc.description.abstractThrough the literature and observations of teaching practices, we observed the conservation of traditional practices in the process of teaching and learning Physics. Nowadays, we observe the conservation of traditional practices in the teaching and learning process of Physics. According to Huberman (2000) and Tardif (2014), the basis of professional knowledge is formed in the initial phase of the career. In this research, we sought to analyze the construction of teachers' knowledge about Physics teaching of beginning teachers trained at IFPE - Pesqueira campus. Two theoretical categories were built: "Teaching Physics from the perspective of Scientific Literacy", based on authors such as Sasseron (2010), Carvalho (2010), Pietrocola (2010) and Pereira and Amaral (2017), and "The beginning teacher and teaching knowledge", based on authors such as Huberman (2000) and Tardif (2014). The research is qualitative in nature. Participants were three graduates of the Physics Undergraduate course of the IFPE, Pesqueira campus, who had a period of professional activity equal to or less than five years. The collection instrument was a semi-structured interview, carried out remotely due to the pandemic of the new coronavirus. For the analysis, we used the Thematic Categorical Content Analysis technique. From the analysis of the interviews, two categories emerged: 1) "Origins of beginner teachers' knowledge about Physics Teaching"; 2) "Beginner teachers' Physics teaching methodologies". The results showed that the origins of the knowledge about Physics teaching are diverse and the most successful teaching methodologies involve practical-experimental activities. There was no reference to other methodologies that promote Scientific Literacy. Thus, we indicate the need to advance in Physics teaching methodologies.pt_BR
dc.format.extent25 p.pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
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dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProfessor - Iniciantept_BR
dc.subjectDocentes - Saberespt_BR
dc.subjectFísica - Ensinopt_BR
dc.titleEnsino de física: a construção dos saberes docentes de professores iniciantes egressos do IFPE – campus Pesqueirapt_BR
dc.typeTCCpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2964877365692224pt_BR
dc.contributor.advisor1Lima, Andreza Maria de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4210991882759595pt_BR
dc.contributor.referee1Souto, Thiago Vinicius Sousa
dc.contributor.referee2Rêgo Barros, Kalina Cúrie Tenório Fernandes do
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9491708141334633pt_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5042711832193358pt_BR
dc.publisher.departmentPesqueirapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.description.resumoNa atualidade, observamos a conservação de práticas tradicionais no processo de ensino e aprendizagem da Física. De acordo com Huberman (2000) e Tardif (2014), a base dos saberes profissionais se forma na fase inicial da carreira. Nesta pesquisa, buscamos analisar a construção dos saberes docentes sobre o ensino de Física de professores iniciantes formados no IFPE – campus Pesqueira. Foram construídas duas categorias teóricas: “Ensino de Física na perspectiva da Alfabetização Científica”, a partir de autores como Sasseron (2010), Carvalho (2010), Pietrocola (2010) e Pereira e Amaral (2017), e “O professor iniciante e os saberes docentes”, com base em autores como Huberman (2000) e Tardif (2014). A pesquisa é de natureza qualitativa. Foram participantes três egressos do curso de Licenciatura em Física do IFPE, campus Pesqueira, que tinham período de atuação profissional igual ou menor do que cinco anos. O instrumento de coleta foi a entrevista semiestruturada, realizada de forma remota devido à pandemia do novo coronavírus. Para a análise, usamos a Técnica de Análise de Conteúdo Categorial Temática. Da análise das entrevistas emergiram duas categorias: 1) “Origens dos saberes dos professores iniciantes sobre o Ensino de Física”; 2) “Metodologias de ensino de Física dos professores iniciantes”. Os resultados mostraram que as origens dos saberes sobre o ensino de Física são diversas e as metodologias de ensino de Física de maior êxito envolvem atividades prático-experimentais. Não houve referência a outras metodologias que promovam a Alfabetização Científica. Desse modo, indicamos a necessidade de avançar nas metodologias de ensino de Física.pt_BR


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