dc.description.abstract | Soil education is important to develop a critical and environmental awareness among students,
however, this content has been neglected in the teaching-learning process of the school
environment. The objective of this work is to diagnose the problems involving soil education
in the field of Geography at the EREM Filipe Camarão, located in Jaboatão dos Guararapes -
PE, and to analyze how the use of methodological resources can be used as a way for student
learning. Theoretical researches were made on the subject soils. This approach was addressed
in this paper covering the specificities of school geography, which is also a former of
citizenship and a critical sense capacity, since soils are directly linked to environmental and
social issues. In this way, we highlight the teaching of soils from the sensitization to the
sustainability and the formation of critical environmental sense, doing to exert, the
Geography, its role in its environmental and social aspects. Initially we applied an interview
with the teacher and questionnaires with the students that were used as a survey in the field of
research. We developed and used didactic-practical methodologies for the teaching of soil in
the school field with classes of the 1st year of High School through a soil workshop. And, to
identify the effects of the implementation of these methodologies in student learning,
questionnaires were applied. Experience has shown that, in the classroom, simple, but
innovative methodologies in soil education can exert a great influence on student learning,
since from the experience they have demonstrated a greater understanding and assimilation of
basic knowledge about soil. | pt_BR |
dc.relation | ALMEIDA, P. A construção do pensamento crítico e reflexivo em crianças das séries iniciais.
Portal Educação, 2013. Disponível em:
https://www.portaleducacao.com.br/pedagogia/artigos/26727/a-construcao-do-pensamentocritico-e-reflexivo-em-criancas-das-series-iniciais. Acesso em: 20 de novembro de 2016.
BERTONI, J.; LOMBARDI NETO, F. Conservação do Solo. São Paulo: Ícone, 2014.
BRADY, N. C.; WEIL, R.R. Elementos da natureza e propriedades dos solos. Porto Alegre:
Bookman, 2013.
CÂNDIDO OLIVEIRA, W. A contribuição da Geografia para a Educação Ambiental: as
relações entre a sociedade e a natureza no Distrito Federal. 2007. 120 f. Dissertação
(mestrado) – Universidade de Brasília, Departamento de Pós – Graduação de Geografia,
Brasília. 2007.
CARMO, A. A. A.; TEIXEIRA, C.; Moreira, M. T. Solo: um aliado na educação ambiental
sustentável em uma escola pública do interior de Minas Gerais. V Congresso Brasileiro de
Gestão Ambiental. 2014,Belo Horizonte: Fundação Educacional de Divinópolis, 2014.
CASTELLAR, S. M. V. Currículo, Educação Geográfica e formação docente: desafios e
perspectivas. Tamoios, São Paulo, n. 2, p. 1-14, 2006.
COIMBRA, C. L. A aula expositiva dialogada em uma perspectiva freireana. In: II
CONGRESSO NACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES (CNFP) E XIII
CONGRESSO ESTADUAL PAULISTA SOBRE FORMAÇÃO DE EDUCADORES
(CEPFE), 7., 2016, São Paulo: Universidade Estadual Paulista, 2016.
COSTA, L. Educação x Ensino: Qual a diferença? Blog Educação – Parceria Votorantim pela
educação. Disponível em: www.blogeducacao.org.br/2012/11/educacao-x-ensino-qual-adiferenca/. Acessado em 24/03/2017
FALCONI, S. A produção do material didático para o ensino de solos. 2004. 115f.
Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências
Exatas, Rio Claro. 2004.
FRASSON, V. R.; Werlang M. K.; Ensino de solos na perspectiva da educação
ambiental:contribuições da ciência geográfica. Geografia: Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v.
1 4, n. 1 , p. 94- 99, 201 0.
GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências
sociais. Rio de Janeiro: Record, 2004.
LEPSH, I. F. Formação e conservação dos solos. São Paulo: Oficina de Textos, 2010.
LIMA. Marcelo Ricardo de. O solo no ensino de ciências no nível fundamental. Ciência &
Educação, v. 11, n. 3, p. 383-394, 2005.
MANZINI, E. J. A entrevista na pesquisa social. Didática. São Paulo, 1990/1991. P. 149-158.
MIKHAILOVA, I. Sustentabilidade: Evolução dos conceitos teóricos e os problemas da
mensuração prática. Revista Economia e Desenvolvimento, Santa Maria, n. 16, p. 22-41, 2004.
MUGGLER, C. C.; SOBRINHO, F. A. P.; MACHADO, V. A. Educação em solos: princípios,
teoria e métodos. In: XXX Congresso Brasileiro de Ciência do Solo. 2006 Viçosa:
Universidade Federal de Viçosa, 2006.
OLIVEIRA, Ariovaldo Umberlino de. (org.). Para onde vai o ensino de geografia? – 9. Ed., 3.
Reimpr. – SP: Contexto, 2010.
PEREIRA, U. C. Sustentabilidade: da teoria à prática – por uma educação ambiental
transformadora. II SEAT – Simpósio de Educação Ambiental e Transdisciplinaridade. 2011,
Goiânia: Universidade Federal de Goiânia, 2011.
Programa Solos na Escola, UFPR. Disponível em:
<http://www.escola.agrarias.ufpr.br/index_arquivos/sobre.htm> Acessado em 01 de
Dezembro de 2015.
REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis, RJ:
Vozes, 1995.
SANTOS, M. A natureza do Espaço: técnicas e tempo, razão e emoção. São Paulo: Editora da
Universidade de São Paulo, 2006.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no
contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação v. 14 n. 40 jan./abr. 2009.
SERRAT, B. M. [et al.]Conhecendo o solo. Curitiba: UFPR/Setor de Ciências Agrárias/
Departamento de Solos e Engenharia Agrícola, 2002.
SOUSA, H. F. T.; MATOS, F. S. O ensino de solos no Ensino Médio: desafios e
possibilidades na perspectiva dos docentes. Geosaberes, Fortaleza, v. 3, n. 6, p. 71-78, jul. /
dez. 2012.
SOUZA, S. E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: I Encontro de Pesquisa em
Educação, IV Jornada de Prática de Ensino, XIII Semana de Pedagogia da UEM: “Infância e
Práticas Educativas”. 2007, Maringá, PR: Universidade Estaural de Maringá, 2007.
TEIXEIRA, A. J.; CUNHA, S. B. (organizadores) Geomorfologia do Brasil. Rio de Janeiro:
Bertrand Brasil, 2011.
THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. 7º edição. Editora São Paulo: Cortez; 1996.
VEIGA, I. P. A. (org) Projetopolítico-pedagógico da escola: uma construção possível.
Campinas: Papirus, 2000.
VESENTINI, J. W. Para uma Geografia Crítica na Escola. Editora do autor, 2008. | pt_BR |