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dc.creatorMarinho, Mateus Henrique Alves
dc.date.accessioned2024-08-21T20:21:00Z
dc.date.available2024-08-21T20:21:00Z
dc.date.issued2024-03-26
dc.identifier.urihttps://repositorio.ifpe.edu.br/xmlui/handle/123456789/1325
dc.description.abstractMotivation, understood as an internal force that emerges, regulates and sustains attitudes. On the other hand, anxiety as an emotional state, produces manifestations of a physiological, emotional and cognitive nature. Thus, the combination of these phenomena can influence the behavior of students in the educational context, especially in the learning process for adolescents. Therefore, the general objective of this study was to evaluate the relationship between motivation and school anxiety in adolescents in integrated technical courses. To this end, the following instruments were used: (1) Academic Motivation Scale, considering intrinsic and extrinsic motivations; and (2) School Anxiety Inventory. Sociodemographic questions were also used to assess the profile of the respondents. The sample consisted of 47 integrated high school students from IFPE, Ipojuca Campus. The tabulation and analysis of the data were computed using IBM SPSS Statistics 23 software. The results indicated that the averages of intrinsic motivation and satisfaction or compensation of anxiety were higher in the population evaluated. A brief analysis of the main components indicated that some items were perceived by students as more explanatory about motivation and anxiety, demonstrating experience with the topic. Significant correlations were also found between extrinsic and intrinsic motivation and anxiety in the school environment, mainly involving fear, and the categorical variables religion, course and period. It was concluded that the data suggest a relationship between motivation and anxiety in integrated high school students. It is expected that the results and explanations presented here will serve to value mental health in the academic environment, especially among adolescents, and that the knowledge generated here can intensify the processes of prevention, intervention and improvement of teaching practices, increasing knowledge and advances in teaching-learning and professional training.pt_BR
dc.format.extent33 p.pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
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dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAn error occurred on the license name.*
dc.rights.uriAn error occurred getting the license - uri.*
dc.subjectMotivação extrínsecapt_BR
dc.subjectMotivação intrínsecapt_BR
dc.subjectAnsiedadept_BR
dc.subjectCorrelaçãopt_BR
dc.titleMotivação e ansiedade escolar em adolescentes de cursos técnicos integradospt_BR
dc.typeArticlept_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1216335996708040pt_BR
dc.contributor.advisor1Cavalcanti, Jane Palmeira Nóbrega
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5465064403883828pt_BR
dc.publisher.departmentIpojucapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM::APRENDIZAGEM E DESEMPENHO ACADEMICOSpt_BR
dc.description.resumoA motivação, compreendida como uma força interna que emerge, regula e sustenta as atitudes. Por outro lado, a ansiedade enquanto estado emocional, produz manifestações de ordem fisiológica, emocional e cognitiva. Assim, a junção desses fenômenos podem influenciar o comportamento dos estudantes no contexto educacional, sobretudo, no processo de aprendizagem de para o público adolescente. Portanto, o objetivo geral deste estudo foi avaliar a relação entre a motivação e a ansiedade escolar em adolescentes de cursos técnicos integrados. Para tanto, foram utilizados os seguintes instrumentos: (1) Escala de Motivação Acadêmica, considerando as motivações intrínsecas e extrínsecas; e (2) Inventário de Ansiedade Escolar. Também foram utilizadas questões sociodemográficas para levantar o perfil dos respondentes. A amostra foi composta por 47 estudantes do ensino médio integrado do IFPE, Campus Ipojuca. A tabulação e análise dos dados foram computadas por meio do software IBM SPSS Statistics 23. Os resultados indicaram que as médias da motivação intrínseca e da satisfação ou compensação da ansiedade foram maiores no público avaliado. Uma breve análise dos componentes principais apontou que alguns itens foram percebidos pelos estudantes como mais explicativos sobre a motivação e ansiedade, demonstrando vivência com a temática. Também se verificaram correlações significativas entre a motivação extrínseca e intrínseca e a ansiedade em ambiente escolar, envolvendo, sobretudo, o medo, e as variáveis categóricas religião, curso e período. Concluiu-se que os dados sugerem a relação entre motivação e ansiedade em estudantes do ensino médio integrado. Espera-se que os resultados e explicações ora apresentados sirvam para valorizar a saúde mental no ambiente acadêmico, sobretudo, dos adolescentes e que o conhecimento aqui gerado possa intensificar os processos de prevenção, intervenção e o aperfeiçoamento das práticas docentes, aumentando o conhecimento e os avanços no ensino-aprendizagem e na formação profissional.pt_BR


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