dc.description.abstract | The present work addresses the importance of using the Brahmagupta Formula for
teaching the calculation of the area of enrollable convex and quadrilaterals in high school, based
on a systematic review carried out in several master's dissertations of the last ten years,
supported by some academic and didactic books, as well as site searches. Its general objective
is to highlight a subject so relevant to Plane Geometry that it is the calculation of areas of plane
figures allowing the teacher and student through the Brahmagupta Formula, to obtain sufficient
knowledge to solve everyday situations, once we High school textbooks researched, we found
no mention of the formula, which was seen in academic books on the History of Mathematics
such as Boyer (2019) and Eves (2011) and unfortunately this study is not experienced / studied
in high school. In the last section of this work, a Lesson Plan is presented so that it can be
applied by the teacher in the classroom, including allowing the necessary modifications to be
made, emphasizing that together with the student, he can develop his resolution, in addition to
the traditional way, too, in some cases, with the help of the Geogebra software. In order for a
Didactic Sequence to be applied following a Lesson Plan made available in this work, a
Diagnostic Assessment will be made initially to find out the level of students about the subjects
areas and perimeters of plane figures, such as square, rectangle, triangle, rhombus and trapezoid
and after determining the result of this evaluation, the Lesson Plan is put into practice, according
to the sequence presented in the theoretical framework and finally an evaluation is applied to
determine the results. The Systematic Review pointed out the need to adapt within the High
School curriculum the use, in Plane Geometry, of the Brahmagupta Formula, which possibly
will have positive effects on the teaching-learning of these students. | pt_BR |
dc.relation | ALVES, D. S. Os teoremas esquecidos pelos professores de Geometria Plana no Ensino
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dc.description.resumo | O presente trabalho aborda a importância da utilização da Fórmula de Brahmagupta para
o ensino do cálculo da área dos quadriláteros convexos inscritíveis, no Ensino Médio, baseado
numa revisão sistemática realizada em várias dissertações de mestrado dos últimos dez anos,
apoiada por alguns livros acadêmicos e didáticos, bem como por pesquisas em sites. Seu
objetivo geral é de evidenciar um assunto tão relevante da Geometria Plana que é o cálculo de
áreas de figuras planas permitindo ao docente e ao discente através da Fórmula de
Brahmagupta, obter conhecimentos suficientes para resolver situações de seu dia a dia, uma vez
que nos livros didáticos de Ensino Médio pesquisados, não encontramos menção à fórmula, o
que fora visto em livros acadêmicos da História da Matemática como Boyer (2019) e Eves
(2011) e infelizmente esse estudo não é vivenciado/estudado no Ensino Médio. Na última seção
deste trabalho é apresentado um Plano de Aula para que seja aplicado pelo docente em sala de
aula, inclusive permitindo que sejam feitas as modificações necessárias, salientando que junto
ao discente, possa desenvolver a sua resolução, além da forma tradicional, também, em alguns
casos, com o auxílio do software Geogebra. Para que seja aplicada uma Sequência Didática
seguindo um Plano de Aulas disponibilizado neste trabalho, será feita inicialmente uma
Avaliação Diagnóstica para saber o nível dos estudantes acerca dos assuntos áreas e perímetros
de figuras planas, tais como quadrado, retângulo, triângulo, losango e trapézio e após apurado
o resultado dessa avaliação, seja posto em prática o Plano de Aula, de acordo com sequência
apresentada no referencial teórico e por fim aplicada uma avaliação para apurar os resultados.
A Revisão Sistemática apontou a necessidade de adequar dentro do currículo do Ensino Médio
a utilização, em Geometria Plana, da Fórmula de Brahmagupta, que possivelmente trará efeitos
positivos no ensino-aprendizagem desses alunos. | pt_BR |