dc.description.abstract | The general objective of this research is to analyze the relationship between the financial
perception and investment profile of students and the perceived relevance and learning of
disciplines related to the financial area of the Pedagogical Project of the Course (PPC) of the
Bachelor's Degree in Administration at the IFPE Igarassu campus. As for the methodology, it
is a quantitative research, with case study procedures and whose main data collection technique
was a questionnaire composed of four parts: sociodemographic assessment, general questions
on financial and investment perception, Analysis of the Profile of Investor (API) and
relationship with the course PPC. The sample consisted of 41 student respondents from a total
of 78 duly enrolled students, analyzing the 3rd, 4th, 5th, 6th and 8th periods. Regarding the
results, sociodemographic analysis showed that the majority of respondents were female
(80.5%), 48.8% were between 21 and 30 years old, 73.2% were single, 53.7% did not yet work
and 65 .9% do not have financial dependents. Regarding financial perception and knowledge,
it was observed that students only believe they have academic training in the financial area
from the 5th period onwards. It is possible to observe that, as students advance in their study
periods, there is a reduction in the responses “lack of knowledge” as a reason for not investing,
with the majority being women. Among the various financial assets, the one with the greatest
familiarity among students was savings (63.4%) and the one with the least familiarity was
futures contracts, options, etc. (2.4%). There is also an indication that the vast majority of
students understand the minimum about financial income, the majority understand the concepts
of inflation, diversification and leverage, although there is still a considerable percentage of
students stating that they do not know how to answer. Regarding the API, 48.8% fit the
moderate profile, 43.9% the conservative profile and 7.3% the bold profile. Thus, students from
the 3rd to the 8th period have conservative profiles, however, from the 4th period onwards, an
increase in risk tolerance is noted, being willing to choose riskier assets to obtain a higher
return, advancing for moderate profiles. Regarding perceived relevance and learning,
practically all students, from all periods, positively understand the importance of these subjects,
possibly because they see them as essential for their professional performance, and positively
evaluated the acquisition of knowledge in the subjects. In conclusion, comprehensively, it can
be seen that the factors that influence the financial perception and investment profile of
Administration students are diverse and interconnected. Progression in academic periods,
professional experiences, career expectations and knowledge acquired throughout the course
seem to play crucial roles in this scenario.
K | pt_BR |
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dc.description.resumo | O objetivo geral desta pesquisa é analisar a relação entre a percepção financeira e o perfil de
investimento de discentes e a relevância e aprendizagem percebidas das disciplinas
relacionadas à área financeira do Projeto Pedagógico do Curso (PPC) de Bacharelado em
Administração do IFPE campus Igarassu. Quanto à metodologia, trata-se de uma pesquisa
quantitativa, com procedimentos de estudo de caso e cuja principal técnica de coleta de dados
foi um questionário composto por quatro partes: avaliação sociodemográfica, questões gerais
de percepção financeiras e de investimento, Análise do Perfil de Investidor (API) e relação com
o PPC do curso. A amostra foi composta por 41 alunos respondentes de um total de 78 alunos
devidamente matriculados, sendo analisados o 3º, 4º, 5º, 6º e 8º períodos. Sobre os resultados,
análise sociodemográfica mostrou que a maior parte dos respondentes é do sexo feminino
(80,5%), sendo 48,8% entre 21 e 30 anos, 73,2% solteiros, 53,7% ainda não trabalha e 65,9%
não têm dependentes financeiros. Sobre a percepção e o conhecimento financeiro, observou-se
que os discentes só acreditam ter formação acadêmica na área financeira a partir do 5º período.
É possível observar que, à medida que os estudantes avançam em seus períodos de estudo, há
uma redução nas respostas “falta de conhecimento” como motivo para não investir, sendo a
maioria mulheres. Entre os diversos ativos financeiros o que apresentou maior familiaridade
por parte dos discentes foi a poupança (63,4%) e o com menor familiaridade foi contratos
futuros, opções, etc. (2,4%). Também há um indicativo de que a grande maioria dos alunos
entendem o mínimo sobre rendimento financeiro, a maioria entende os conceitos de inflação,
diversificação e alavancagem, apesar de ainda haver um percentual considerável de alunos
afirmando que não sabem responder. No que se refere a API, 48,8% se enquadram no perfil
moderado, 43,9% no conservador e 7,3% no arrojado. Assim, os estudantes do 3° ao 8° período
possuem perfis conservadores, porém, a partir do 4° período, nota-se uma crescente na
tolerância ao risco, estando dispostos a escolherem ativos mais arriscados para obter um retorno
maior, avançando-se para perfis moderados. No que tange à relevância e aprendizagem
percebidas, praticamente a totalidade dos alunos, de todos os períodos, entende de forma
positiva a importância dessas disciplinas, possivelmente por as encararem como essenciais para
sua atuação profissional, e avaliaram positivamente a aquisição de conhecimentos nas
disciplinas. Em conclusão, de forma abrangente, percebe-se que os fatores que influenciam a
percepção financeira e o perfil de investimento dos estudantes de Administração são diversos
e interconectados. A progressão nos períodos acadêmicos, as experiências profissionais, as
expectativas de carreira e os conhecimentos adquiridos ao longo do curso parecem
desempenhar papéis cruciais nesse cenário. | pt_BR |