dc.description.abstract | The Centro de Instrução Bíblico Visual, Cruzeiro de Poção, was built and idealized by Friar Henrique Bröker, born in Germany, in 1961 in the city of Poção-PE. The construction process of the Cruzeiro de Poção brought many transformations to the landscape of the municipality and in people's lives, related to spiritual events of the Catholic Church, events that are linked to the liturgical time, and can be characterized as practices of hierophany, which strengthen the conservation of the sacred space, as a place of memory, about spirituality and connection with the divine. Thus, the objective of this work was to understand the place of the Centro de Instrução Bíblico Visual, Cruzeiro de Poção, in the collective memory of Poção residents. Following the methodology of semi-structured interviews with eight people, indigenous (Xukuru people from Ororubá) and non-indigenous. The criterion was that each person interviewed had some involvement with the construction or with the location of Cruzeiro de Poção. As a result, it was possible to perceive that Cruzeiro is considered a time frame in the municipality, being considered the cause of social, cultural, economic and environmental transformation, in terms of better quality of life, job generation, landscape modification and population growth. Friar Henrique helped the people of the small municipality with donations and objects of daily use, thus promoting greater adherence of people to his project, involving all Catholic people in hierophany development activities, from children to the elderly. For the villagers of the Xucuru people of Ororubá, the Cruzeiro de Poção is not part of the history of their people, regarding the resumption of their territory, since today, they do not recognize this place as a place of sacred cults for their people, but It is believed that the mountain range, on which the Sanctuary was built, was part of the territory where their ancestors lived. Faced with many stories that are unfinished or lost in a tangle of narratives, new research is needed that can elucidate issues such as the material, cultural and historical heritage of the Poção cruise, as well as the possibilities of working with participatory Environmental Education community on site. | pt_BR |
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dc.description.resumo | O Centro de Instrução Bíblico Visual Cruzeiro de Poção, foi construído e idealizado por Frei Henrique Bröker, natural da Alemanha, no ano de 1961 na cidade de Poção-PE. O processo de construção do Cruzeiro de Poção, trouxe muitas transformações para a paisagem do município e na vida das pessoas, relacionadas a eventos espirituais da igreja Católica, eventos estes que estão vinculados ao tempo litúrgico, podendo serem caracterizados como práticas de hierofania, que fortalecem a conservação do espaço sagrado, como lugar de memória acerca da espiritualidade e conexão com o divino. Dessa forma, o trabalho teve como objetivo compreender o lugar do Centro de Instrução Bíblico Visual Cruzeiro de Poção, na memória coletiva dos poçãoenses e seguiu a metodologia de entrevistas semiestruturadas, trabalhando com oito pessoas, indígenas (Povo Xukuru do Ororubá) e não indígenas. O critério foi de que cada pessoa entrevistada tivesse algum envolvimento com a construção ou com o local do Cruzeiro de Poção. Como resultados, foi possível perceber que o Cruzeiro é considerado um marco temporal no município, uma causa de transformação social, cultural, econômica e ambiental, no tocante a melhor qualidade de vida, geração de trabalho, modificação da paisagem e crescimento populacional. Frei Henrique ajudou as pessoas do pequeno município com donativos e objetos de uso diário, promovendo, assim, uma maior aderência das pessoas ao seu projeto, envolvendo todas as pessoas católicas nas atividades de desenvolvimento de hierofania, desde crianças a idosos. Para os aldeados do povo Xucuru do Ororubá, o Cruzeiro de Poção não faz parte da história do seu povo, no tocante à retomada do seu território, uma vez que, hoje, não reconhecem esse lugar como um lugar de cultos sagrados para seu povo, mas acreditam que a serra, em que o Santuário foi construído, fazia parte do território de habitação dos seus antepassados. Diante de muitas histórias que estão inacabadas ou perdidas em um emaranhado de narrativas, fazem-se necessárias novas pesquisas que possam elucidar questões como o patrimônio material, cultural e histórico do cruzeiro de Poção, bem como compreender as possibilidades de trabalho com a Educação Ambiental de participação comunitária no local. | pt_BR |