dc.description.abstract | The circumstances of education in Brazil has a sturdy relationship with its historical
process, which was marked by the presence of Eurocentric knowledge, making
invisible or attributing little importance to understanding related to education in
ethnic-racial correlation. Over time, various forms of struggles, resistances and assert,
especially promoted by black and indigenous social movements, entered the
department of education, culminating in the legal instrument of social demand, by Law
n°10.639/2003, expanded by Law n° 11,645/2008, which makes it mandatory to
include the theme of Afro-Brazilian and Indigenous history and culture in the official
curriculum of basic education in Brazil. The inclusion of this issue in the curriculum of
basic education, values the historical and cultural diversity of territorial and social
formation in Brazil, in addition to contributing to the process of implementing an anti racist education. In this context, classes of geography have a lot to contribute to this
discussion, especially in the analysis and reflections on the spatiality of social groups
historically marginalized and made invisible in the country, such as blacks and
indigenous peoples. This project has as main objective to analyze the contributions of
the teaching of Geography to the development of an anti-racist education in the basic
education of the state school system in the city of Abreu e Lima – PE. Hence, the
methodological procedures used were bibliographical research, documental analysis of
legal instruments at national and state level on education of ethnic-racial relations and
Political-Pedagogical Projects (PPPs) of schools in the field of this research, as well as
semi-structured interviews and application of online questionnaires with geography
teachers, pedagogical supervisor and school principals who work in high school in the
state public education network in the city of Abreu e Lima. The realization of this
research allowed to verify that the PPPs and Geography teaching programs and
practices of state high schools in Abreu e Lima are outmoded and/or present gaps with
consideration to the development of an education in ethnic-racial relations. It was also
found, in general, that geography teachers, pedagogical supervisor and school
administrators are progressively aware of the practices of ethnic-racial discrimination
in the school context and the issues involving the subject of Afro-Brazilian and
Indigenous history and culture. Nonetheless, it is urgent and necessary that classes of
geography, among other components of the official curriculum and of the entire school
community, engages more in the systematization of proposals, estimate, actions,
projects and pedagogical practices that, in fact, contribute to development of an anti racist education in school life day to day of the state school system in the city of Abreu
e Lima. | pt_BR |
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dc.description.resumo | O contexto da educação no Brasil tem forte relação com o seu processo histórico, que foi
marcado pela presença de conhecimentos eurocêntricos, invisibilizando ou atribuindo pouco
valor aos conhecimentos relacionados à educação das relações étnico-raciais. Com o decorrer
dos anos diversas formas de lutas, resistências e reivindicações, especialmente promovidas
por movimentos sociais negros e indígenas, adentraram no campo da educação, culminando
no instrumento legal de demanda social, a Lei n°10.639/2003, ampliada pela Lei
n°11.645/2008, que torna obrigatório a inserção da temática história e cultura afro-brasileira e
indígena no currículo oficial da educação básica brasileira. A inclusão dessa temática em
conteúdos curriculares da educação básica, valoriza a diversidade histórica e cultural da
formação territorial e social do Brasil, além de contribuir para o processo de implementação
de uma educação antirracista. Nesse contexto, a Geografia escolar, tem muito a contribuir
nessa discussão, especialmente na análise e reflexões sobre a espacialidade de grupos sociais
historicamente marginalizados e invisibilizados no país, como negros e indígenas. Este
trabalho, tem como objetivo principal analisar as contribuições do ensino de Geografia para o
desenvolvimento de uma educação antirracista na educação básica da rede estadual de ensino
do município de Abreu e Lima – PE. Para tanto, os procedimentos metodológicos utilizados
foram a pesquisa bibliográfica, a análise documental de instrumentos jurídicos em âmbito
nacional e estadual sobre a educação das relações étnico-raciais e Projetos Político Pedagógicos (PPPs) de escolas campo desta pesquisa, além de entrevistas semiestruturadas e
aplicação de questionários online com docentes de Geografia, coordenadores e gestores
escolares que trabalham no ensino médio da rede pública estadual de educação no município
de Abreu e Lima. A realização desta pesquisa permitiu constatar que os PPPs, programas e
práticas de ensino de Geografia das escolas estaduais de ensino médio de Abreu e Lima estão
desatualizados e/ou apresentam lacunas no que diz respeito ao desenvolvimento de uma
educação das relações étnico-raciais. Constatou-se também, de forma geral, que docentes de
geografia, coordenadores e gestores escolares estão cada vez mais atentos às práticas de
discriminações étnico-raciais no contexto escolar e as questões que envolvem a temática
história e cultura afro-brasileira e indígena. No entanto, é necessário e urgente que a
Geografia escolar, entre outros componentes do currículo oficial e de toda a comunidade
escolar, se engaje mais na sistematização de propostas, medidas, ações, projetos e práticas
pedagógicas que, de fato, contribuam para o desenvolvimento efetivo de uma educação
antirracista no cotidiano escolar da rede estadual de ensino do município de Abreu e Lima | pt_BR |