dc.description.abstract | This article aims to analyze the dialogues between the Santas Cruzes de Beira de
Estrada and Catholicism in the municipality of Correntes - PE, the signs belonging to
the two practices and the disagreements and agreements in these activities, according
to the speeches of the natives and the discursive genres that underlie the practices of
the Catholic Church, based on the dialogic perspective developed by the Bakhtin
Circle. This work is characterized as a qualitative, field and documentary research, with
the participation of six subjects, being an official representative of the Catholic Church
and five subjects who tragically lost their families; also uses the Code of Canon Law,
the Catechism and the Bible to identify aspects involving these practices that are part
of the religious discursive sphere. The referent article intends to contribute to linguistic
theories focused on dialogism and religiosity, respectively, using as a theoretical basis
the vision of the Bakhtin Circle on dialogic discourses, addressed by Faraco (2009),
Brait (org. 2018) and by the author himself Bakhtin (2006); in the descriptions of the
religious sphere, we will use the concepts developed by Alves (1986), Geertz (1978)
and Quintana (1999) about this scenario of human activity. The results showed the
heterogeneity of Catholics and the intertwining of official and everyday discourses,
dissociating with regard to the authorities that underpin the axiologies of each sphere
and the context involving hauntings. | pt_BR |
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dc.description.resumo | O presente artigo tem como objetivo analisar os diálogos entre as Santas Cruzes de
Beira de Estrada e o catolicismo no município de Correntes – PE, os signos
pertencentes às duas práticas e as discordâncias e concordâncias nessas atividades,
de acordo com os discursos dos nativos e os gêneros discursivos que embasam as
práticas da Igreja Católica, baseando me na perspectiva dialógica desenvolvida pelo
Círculo de Bakhtin. Esse trabalho caracteriza-se como uma pesquisa qualitativa, de
campo e documental, contando com a participação de seis sujeitos, sendo um
representante oficial da Igreja Católica e cinco sujeitos que perderam os seus
familiares de forma trágica; recorre também ao Código de Direito Canônico, ao
Catecismo e à Bíblia para identificar aspectos envolvendo essas práticas que fazem
parte da esfera discursiva religiosa. O referente artigo pretende contribuir com as
teorias linguísticas voltadas para o dialogismo e a religiosidade, respectivamente,
utilizando como embasamento teórico a visão do Círculo de Bakhtin sobre os
discursos dialógicos, abordada por Faraco (2009), Brait (org. 2018) e pelo próprio
Bakhtin (2006); nas descrições da esfera religiosa, empregaremos as concepções
desenvolvidas por Alves (1986), Geertz (1978) e Quintana (1999) sobre esse cenário
da atividade humana. Os resultados mostraram a heterogeneidade dos católicos e o
entrecruzamento dos discursos oficiais e cotidianos, se dissociando no que diz
respeito às autoridades que alicerçam as axiologias de cada esfera e ao contexto
envolvendo assombrações | pt_BR |