dc.description.abstract | This study's main objective was to investigate the level of satisfaction of students in the Management Processes program at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Pernambuco (IFPE), Paulista Campus, considering the main factors that influence this perception. To this end, a descriptive case study with a quantitative approach was conducted. The sample size, based on accessibility, included 118 students who completed the questionnaire either in person or online. The majority of students were female and aged between 18 and 24. The results indicate that students demonstrate the highest level of satisfaction with the Faculty, which accounts for the largest proportion of student perceptions, at 27.6%. Curricular Organization ranked second, at 25.3%, followed by Infrastructure, at 25.0%. Finally, Administrative Services had a lower proportion, at 22.1%, indicating a potential area for improvement within the institution. It is concluded that, although the general satisfaction is positive, there is a need for improvements, mainly in the administrative service factor, in order to further improve the academic experience of students. Keywords: course; student; management processes; satisfaction. | pt_BR |
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dc.description.resumo | Este estudo teve como objetivo central analisar o nível de satisfação dos discentes do curso de Processos Gerenciais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE), Campus Paulista, considerando os principais fatores que influenciam essa percepção. Para tanto, foi realizado um estudo de caso, de caráter descritivo e abordagem quantitativa, cuja amostra por acessibilidade compreendeu 118 estudantes do curso, que responderam ao questionário aplicado presencialmente ou de forma online. Foi evidenciado que os acadêmicos eram em sua maioria, do gênero feminino e com idade entre 18 e 24 anos. Os resultados indicam que os alunos demonstram maior grau de satisfação com o Corpo Docente, responsável pela maior representatividade na percepção discente, com 27,6% do total. Em segundo lugar, aparece a Organização Curricular, com 25,3%, seguida da Infraestrutura, com 25,0%. Por fim, o Atendimento Administrativo obteve a menor representatividade, com 22,1%, sinalizando uma possível área de melhoria dentro da instituição. Conclui-se que, apesar da satisfação geral ser positiva, há necessidade de melhorias, principalmente no fator atendimento administrativo com intuito de melhorar ainda mais a experiência acadêmica dos discentes. Palavras-chave: curso; discente; processos gerenciais; satisfação. | pt_BR |