dc.description.abstract | Financial education is a topic of such importance to contemporary society that international
organizations such as the OECD, the World Bank, and the IMF have decided to encourage
countries to financially educate their citizens. Therefore, financial education should provide
citizens with the knowledge, skills, and confidence to become more aware of financial risks
and opportunities—in other words, it should make them financially literate. In Brazil, efforts
to implement financial education began with the establishment of the National Financial
Education Strategy (ENEF). Therefore, this research aimed to identify the profile of scientific
literature on the topic of "financial education" and verify their adherence to the National
Financial Education Strategy (ENEF). In this sense, this research aimed to identify the profile
of national scientific production on financial education. To this end, an exploratory,
bibliographic, quantitative study was developed, whose bibliometric analysis sought to
identify the profile of articles published in journals on the Spell (Scientific Periodicals
Electronic Library) platform, related to the topic in question, from a time frame between 2018
and 2022. The research analyzed 28 publications, and the results showed that the articles were
mostly co-authored, usually by two authors. The majority of the first authors were female,
PhD holders, with academic degrees in Business Administration or Accounting, and affiliated
with public educational institutions. The region and state with the most publications on the
research topic were the Southeast and Minas Gerais, respectively. The institution with the
largest number of articles was UFU-MG. Most of the studies were classified as descriptive,
with a quantitative approach, and used questionnaires, both electronic and in-person, as data
collection methods. | pt_BR |
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dc.description.resumo | A educação financeira é tema de grande importância para a sociedade contemporânea ao
ponto de organizações internacionais como a OCDE, o Bird e o FMI decidiram incentivar os
países a educar financeiramente seus cidadãos. Dessa forma, a educação financeira deve
prover os cidadãos de conhecimentos, habilidades e confiança para tornarem-se mais
conscientes de riscos e oportunidades financeiras, ou seja, devem torná-los financeiramente
alfabetizados. No Brasil, as ações para implementação da educação financeira tiveram início
com a instituição da Estratégia Nacional de Educação Financeira – ENEF. Neste sentido, esta
pesquisa teve como objetivo identificar o perfil da produção científica acerca do tema
“educação financeira” e verificar a aderência dessas publicações à estratégia nacional de
educação financeira (ENEF). Neste sentido, esta pesquisa teve como objetivo identificar o
perfil da produção científica nacional acerca da educação financeira. Para tanto foi
desenvolvida uma pesquisa exploratória, bibliográfica, de natureza quantitativa, em cuja
análise bibliométrica se buscou identificar o perfil dos artigos publicados nos periódicos da
plataforma Spell (Scientific Periodicals Electronic Library), relacionados ao tema em
questão, a partir de um recorte temporal compreendido entre os anos de 2018 e 2022. Na
pesquisa foram analisados 28 publicações, cujos resultados evidenciaram que os artigos são
majoritariamente escritos em conjunto, normalmente por dois autores, cujos primeiros
autores, em sua maioria, são do gênero feminino, doutores, com formação acadêmica em
Administração e Ciências Contábeis e vinculados a instituições públicas de ensino. A região e
o Estado com mais publicações sobre o tema pesquisado foram sudeste e Minas Gerais,
respectivamente. A instituição com o maior número de artigos foi a UFU-MG. A maioria das
pesquisadas foi classificada como descritiva, com abordagem quantitativa e usou
questionários, eletrônicos e presenciais, como métodos de coleta de dados. | pt_BR |