dc.relation | AL-JARRAH, Jarrah Mohammad; TALAFHAH, Rania Hassan; AL-JARRAH, Tamer
Mohammad. ESL teacher, student, and parent perceptions about barriers and criteria for using
educational mobile applications to develop the language skills of ESL elementary school
students.
ANDRADE, D. et al. 2013. Proposta de atividades para o desenvolvimento do pensamento
computacional no ensino fundamental. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. p. 169.
BASTOS, N.; ADAMATTI, D.; ANTONIOLO, F. 2015. Ensino de Lógica de Programação no
Ensino Médio e suas implicações na Neurociências. In: Brazilian Symposium on Computers in
Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). p. 459.
BELL, T.; WITTEN, I.H.; FELLOWS, M. 2011.Computer Science Unplugged–Ensinando Ciência
da Computação sem o uso do computador. Tradução coordenada por Luciano Porto Barreto, p.
3-45.
BEZERRA, F. 2014. Bem mais que os bits da computação desplugada. Anais do Worksop de
Informática na Educação.
BUITRAGO FLÓREZ, F.; CASALLAS, R.; HERNÁNDEZ, M.; REYES, A.; RESTREPO, S.;
DANIES, G. 2017. Changing a generation’s way of thinking: Teaching computational thinking
through programming. Review of Educational Research. v.87(4), p.834-860.
CONFORTO, E. C.; AMARAL, D. C.; SILVA, S.L. 2011.Roteiro para revisão bibliográfica
sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de projetos. Trabalho
apresentado.v. 8.
COXON, S.V. 2012.Innovative allies: Spatial and creative abilities. Gifted Child Today.p. 277-
284.
DANN, W. P., COOPER, S., & PAUSCH, R. 2006. Learning to Program with Alice, Brief Edition.
Prentice-Hall, Inc.
DENNER, J., Werner, L., & Ortiz, E. 2012. Computer games created by middle school girls: Can
they be used to measure understanding of computer science concepts? Computers & Education.
p.240–249.
DERMEVAL, D.; COELHO, J.; BITTENCOURT, I. I. 2019. Mapeamento sistemático e revisão
sistemática da literatura em informática na educação. JAQUES, Patrícia Augustin; PIMENTEL, Mariano; SIQUEIRA; Sean; BITTENCOURT, Ig. (Org.) Metodologia de Pesquisa em
Informática na Educação: Abordagem Quantitativa de Pesquisa. Porto Alegre: SBC.
DOUKAKIS, S. et al. 2013.Measuring Students' Acceptance and Confidence in Algorithms and
Programming: The Impact of Engagement with CS on Greek Secondary Education. Informatics
in Education.p. 207-219.
DURAK, H. Y. 2020. The effects of using different tools in programming teaching of secondary
school students on engagement, computational thinking and reflective thinking skills for
problem solving. Technology, Knowledge and Learning, v. 25(1), p.179-195.
FERREIRA, C., GONZAGA, F., & SANTOS, R.2010.Um estudo sobre a aprendizagem de lógica
de programação utilizando programação por demonstração. In: Anais do XVIII Workshop sobre
Educação em Computação, XXX CSBC, Belo Horizonte, MG, Brasil. p. 981-990.
FIELDS, D. A., Giang, M. T., Kafai, Y. B. 2014. Programming in the wild: Patterns of
computational participation in the Scratch online social networking forum. In Proceedings of
the 9th workshop in primary and secondary computing education. p. 2–11). New York, NY:
ACM. Retrieved from http://doi.acm.org/10.1145/26707 57.26707 68.
FRANÇA, R.S.; SILVA, W.C.; AMARAL, H.J.C. 2012. Ensino de ciência da computação na
educação básica: Experiências, desafios e possibilidades. In: XX Workshop sobre Educação em
Computação.
GAL-EZER, J.; STEPHENSON, C. 2014. A tale of two countries: Successes and challenges in K
12 computer science education in Israel and the United States. ACM Transactions on Computing
Education (TOCE). p. 1-18.
GOMES, T. C., & DE MELO, J. C.2013. App inventor for android: Uma nova possibilidade para
o ensino de lógica de programação. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de
Informática na Educação. v. 2, n.1.
GONÇALVES, D. A. S. et al. 2013.Relato de experiência de alunos do curso de Licenciatura em
Computação do IFMG-campus Ouro Branco na utilização de objetos de aprendizagem
desplugados e do Scratch como instrumentos no ensino de programação. In: Anais dos
Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação.
HONGWARITTORRN, N.; Krairit, D. 2010. Effects of program visualization (jeliot3) on
students’ performance and attitudes towards java programming. In The spring 8th international
conference on computing, communication and control technologies .p. 6–9.
HUBWIESER, P. et al. 2011. Computer science/informatics in secondary education. In:
Proceedings of the 16th annual conference reports on Innovation and technology in computer
science education-working group reports. p. 19-38.
LOPES, C.C. et al. 2016. O ensino de algoritmos e lógica de programação como uma ferramenta
pedagógica para auxiliar a aprendizagem de matemática: Um relato de experiência. In: Anais
do Workshop de Informática na Escola. p. 41.
MARGULIEUX, L. E.; Guzdial, M.; Catrambone, R. 2012. Subgoal-labeled instructional material
improves performance and transfer in learning to develop mobile applications. In Proceedings
of the ninth annual international conference on International computing education research. p.
71–78.
MARTINELLI, S. R.; ZAINA, L. A.M.; SAKATA, T. C. MultiTACT: Uma abordagem para a
construção de atividades de ensino multidisciplinares para estimular o Pensamento
Computacional no Ensino Fundamental I.
MATOS, M. A. E., & OSSHIRO, M.2017. Algoritmo: Mapeamento sistemático sobre o ensino de
algoritmo para alunos do ensino médio. South American Journal of Basic Education, Technical
and Technological. v. 4, n. 1.
NUNES, M. M. et al. 2018. Uso da lógica de programação para potencializar o pensamento criativo
em crianças do ensino básico. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática
na Educação. p. 325.
ÖZMEN, B; ALTUN, A. 2014. Undergraduate students' experiences in programming: Difficulties
and obstacles. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. v. 5, n. 3, p. 1-27.
PAPADAKIS, S.; Kalogiannakis, M.; Orfanakis, V.; Zaranis, N. 2014. Novice programming
environments. Scratch & app inventor: A first comparison. In Proceedings of the workshop on
interaction design in educational environments. p- 1.
PITEIRA, M.; COSTA, C. 2012. Computer programming and novice programmers. In Proceedings
of the Workshop on Information Systems and Design of Communication (ISDOC ’12).
Association for Computing Machinery, New York, NY, USA. p.51–53.
RIBEIRO, L. C.; Oliveira, L. G.G.; Machado, A.F.V. 2015."Introdução à Lógica de Programação
Utilizando Robôs Educacionais para Crianças do Ensino Básico."
SCAICO, P. D. et al. 2011. Sem matemática não existe computação. In: Anais do Workshop de
Informática na Escola. p. 1424-1427.
SCAICO, P. D. et al. 2013.Ensino de programação no ensino médio: Uma abordagem orientada ao
design com a linguagem scratch. Revista Brasileira de Informática na Educação. p. 92.
SEEHORN, D.; CAREY, S.; LEE, I.; MOIX, D.; O’GRADY-CUNIFF, D.; BOUCHER OWENS,
B.; STEPHENSON, C.; VERNO, A. 2011. CSTA K–12 Computer Science Standards.
Computer Science Teachers Association, New York.
SILVA, N.C. et al. 2017. Raciocínio lógico nas escolas: Uma introdução ao ensino de algoritmos
de programação. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na
Educação.p. 1011.
SYSŁO, M. M. 2015. From algorithmic to computational thinking: On the way for computing for
all students. In Proceedings of the 2015 ACM Conference on Innovation and Technology in
Computer Science Education.pp. 1-1.
VIHAVAINEN, A., AIRAKSINEN, J., & WATSON, C. 2014. A systematic review of approaches
for teaching introductory programming and their influence on success. In Proceedings of the
tenth annual conference on International computing education research.pp. 19-26.
WILSON, C. et al. 2010.Running on empty: The failure to teach K-12 computer science in the
digital age. Association for Computing Machinery. v. 26.
WING, J. M. 2006. Computational thinking. Communications of the ACM. v.49(3), p.33-35. | pt_BR |