Mostrar registro simples

dc.creatorFlorenço, Jaziel Valério
dc.date.accessioned2025-07-09T18:32:46Z
dc.date.available2025-07-09T18:32:46Z
dc.date.issued2021-03-26
dc.identifier.citationFLORENÇO, Jaziel Valério. Revisão sistemática sobre o ensino da lógica de programação como caminho para inovação na educação básica. Ifpe, Jaboatão dos Guararapes, p. 1-25, 26 mar. 2021.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ifpe.edu.br/xmlui/handle/123456789/1756
dc.description.abstractCurrently the teaching of computer science has been inserted in the curriculum of basic education in several countries such as: Israel, Canada and the United States. In view of this, several studies have dedicated themselves to demonstrating the effects of teaching programming logic on learning, when inserted in basic education. In view of this, this work carried out a systematic review on the effects of teaching programming logic on the learning of basic education students. For this, 23 articles published from 2006 to 2020 were selected from the Google Scholar and Periodical Capes databases. According to the articles analyzed, the insertion of programming logic teaching becomes an instrument that facilitates learning in basic education, transforming students who are consumers of innovation, into innovative creators. Promoting the development of the cognitive ability of children and adolescents, providing the improvement of various skills of students such as their ability to solve problems, their creativity, criticality, as well as their communication, facilitating the process of social inclusion of children and adolescents.pt_BR
dc.format.extent25f.pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
dc.relationAL-JARRAH, Jarrah Mohammad; TALAFHAH, Rania Hassan; AL-JARRAH, Tamer Mohammad. ESL teacher, student, and parent perceptions about barriers and criteria for using educational mobile applications to develop the language skills of ESL elementary school students. ANDRADE, D. et al. 2013. Proposta de atividades para o desenvolvimento do pensamento computacional no ensino fundamental. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. p. 169. BASTOS, N.; ADAMATTI, D.; ANTONIOLO, F. 2015. Ensino de Lógica de Programação no Ensino Médio e suas implicações na Neurociências. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). p. 459. BELL, T.; WITTEN, I.H.; FELLOWS, M. 2011.Computer Science Unplugged–Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador. Tradução coordenada por Luciano Porto Barreto, p. 3-45. BEZERRA, F. 2014. Bem mais que os bits da computação desplugada. Anais do Worksop de Informática na Educação. BUITRAGO FLÓREZ, F.; CASALLAS, R.; HERNÁNDEZ, M.; REYES, A.; RESTREPO, S.; DANIES, G. 2017. Changing a generation’s way of thinking: Teaching computational thinking through programming. Review of Educational Research. v.87(4), p.834-860. CONFORTO, E. C.; AMARAL, D. C.; SILVA, S.L. 2011.Roteiro para revisão bibliográfica sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de projetos. Trabalho apresentado.v. 8. COXON, S.V. 2012.Innovative allies: Spatial and creative abilities. Gifted Child Today.p. 277- 284. DANN, W. P., COOPER, S., & PAUSCH, R. 2006. Learning to Program with Alice, Brief Edition. Prentice-Hall, Inc. DENNER, J., Werner, L., & Ortiz, E. 2012. Computer games created by middle school girls: Can they be used to measure understanding of computer science concepts? Computers & Education. p.240–249. DERMEVAL, D.; COELHO, J.; BITTENCOURT, I. I. 2019. Mapeamento sistemático e revisão sistemática da literatura em informática na educação. JAQUES, Patrícia Augustin; PIMENTEL, Mariano; SIQUEIRA; Sean; BITTENCOURT, Ig. (Org.) Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa de Pesquisa. Porto Alegre: SBC. DOUKAKIS, S. et al. 2013.Measuring Students' Acceptance and Confidence in Algorithms and Programming: The Impact of Engagement with CS on Greek Secondary Education. Informatics in Education.p. 207-219. DURAK, H. Y. 2020. The effects of using different tools in programming teaching of secondary school students on engagement, computational thinking and reflective thinking skills for problem solving. Technology, Knowledge and Learning, v. 25(1), p.179-195. FERREIRA, C., GONZAGA, F., & SANTOS, R.2010.Um estudo sobre a aprendizagem de lógica de programação utilizando programação por demonstração. In: Anais do XVIII Workshop sobre Educação em Computação, XXX CSBC, Belo Horizonte, MG, Brasil. p. 981-990. FIELDS, D. A., Giang, M. T., Kafai, Y. B. 2014. Programming in the wild: Patterns of computational participation in the Scratch online social networking forum. In Proceedings of the 9th workshop in primary and secondary computing education. p. 2–11). New York, NY: ACM. Retrieved from http://doi.acm.org/10.1145/26707 57.26707 68. FRANÇA, R.S.; SILVA, W.C.; AMARAL, H.J.C. 2012. Ensino de ciência da computação na educação básica: Experiências, desafios e possibilidades. In: XX Workshop sobre Educação em Computação. GAL-EZER, J.; STEPHENSON, C. 2014. A tale of two countries: Successes and challenges in K 12 computer science education in Israel and the United States. ACM Transactions on Computing Education (TOCE). p. 1-18. GOMES, T. C., & DE MELO, J. C.2013. App inventor for android: Uma nova possibilidade para o ensino de lógica de programação. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. v. 2, n.1. GONÇALVES, D. A. S. et al. 2013.Relato de experiência de alunos do curso de Licenciatura em Computação do IFMG-campus Ouro Branco na utilização de objetos de aprendizagem desplugados e do Scratch como instrumentos no ensino de programação. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. HONGWARITTORRN, N.; Krairit, D. 2010. Effects of program visualization (jeliot3) on students’ performance and attitudes towards java programming. In The spring 8th international conference on computing, communication and control technologies .p. 6–9. HUBWIESER, P. et al. 2011. Computer science/informatics in secondary education. In: Proceedings of the 16th annual conference reports on Innovation and technology in computer science education-working group reports. p. 19-38. LOPES, C.C. et al. 2016. O ensino de algoritmos e lógica de programação como uma ferramenta pedagógica para auxiliar a aprendizagem de matemática: Um relato de experiência. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. p. 41. MARGULIEUX, L. E.; Guzdial, M.; Catrambone, R. 2012. Subgoal-labeled instructional material improves performance and transfer in learning to develop mobile applications. In Proceedings of the ninth annual international conference on International computing education research. p. 71–78. MARTINELLI, S. R.; ZAINA, L. A.M.; SAKATA, T. C. MultiTACT: Uma abordagem para a construção de atividades de ensino multidisciplinares para estimular o Pensamento Computacional no Ensino Fundamental I. MATOS, M. A. E., & OSSHIRO, M.2017. Algoritmo: Mapeamento sistemático sobre o ensino de algoritmo para alunos do ensino médio. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological. v. 4, n. 1. NUNES, M. M. et al. 2018. Uso da lógica de programação para potencializar o pensamento criativo em crianças do ensino básico. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. p. 325. ÖZMEN, B; ALTUN, A. 2014. Undergraduate students' experiences in programming: Difficulties and obstacles. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. v. 5, n. 3, p. 1-27. PAPADAKIS, S.; Kalogiannakis, M.; Orfanakis, V.; Zaranis, N. 2014. Novice programming environments. Scratch & app inventor: A first comparison. In Proceedings of the workshop on interaction design in educational environments. p- 1. PITEIRA, M.; COSTA, C. 2012. Computer programming and novice programmers. In Proceedings of the Workshop on Information Systems and Design of Communication (ISDOC ’12). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA. p.51–53. RIBEIRO, L. C.; Oliveira, L. G.G.; Machado, A.F.V. 2015."Introdução à Lógica de Programação Utilizando Robôs Educacionais para Crianças do Ensino Básico." SCAICO, P. D. et al. 2011. Sem matemática não existe computação. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. p. 1424-1427. SCAICO, P. D. et al. 2013.Ensino de programação no ensino médio: Uma abordagem orientada ao design com a linguagem scratch. Revista Brasileira de Informática na Educação. p. 92. SEEHORN, D.; CAREY, S.; LEE, I.; MOIX, D.; O’GRADY-CUNIFF, D.; BOUCHER OWENS, B.; STEPHENSON, C.; VERNO, A. 2011. CSTA K–12 Computer Science Standards. Computer Science Teachers Association, New York. SILVA, N.C. et al. 2017. Raciocínio lógico nas escolas: Uma introdução ao ensino de algoritmos de programação. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação.p. 1011. SYSŁO, M. M. 2015. From algorithmic to computational thinking: On the way for computing for all students. In Proceedings of the 2015 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education.pp. 1-1. VIHAVAINEN, A., AIRAKSINEN, J., & WATSON, C. 2014. A systematic review of approaches for teaching introductory programming and their influence on success. In Proceedings of the tenth annual conference on International computing education research.pp. 19-26. WILSON, C. et al. 2010.Running on empty: The failure to teach K-12 computer science in the digital age. Association for Computing Machinery. v. 26. WING, J. M. 2006. Computational thinking. Communications of the ACM. v.49(3), p.33-35.pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAn error occurred on the license name.*
dc.rights.uriAn error occurred getting the license - uri.*
dc.subjectLógica de programaçãopt_BR
dc.subjectEducação básicapt_BR
dc.titleRevisão sistemática sobre o ensino da lógica de programação como caminho para inovação na educação básicapt_BR
dc.typeArticlept_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/245687343312653pt_BR
dc.contributor.advisor1Nascimento Júnior, Francisco do
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/ 6683834339342079pt_BR
dc.contributor.referee1Nascimento Júnior, Francisco do
dc.contributor.referee2Andrade, Havana Diogo Alves
dc.contributor.referee3Oliveira Júnior, Nilson Cândido de
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/ 6683834339342079pt_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1553497037631903pt_BR
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/2659562579950192pt_BR
dc.publisher.departmentJaboatão dos Guararapespt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAOpt_BR
dc.description.resumoAtualmente o ensino de ciências da computação vem sendo inserido na grade curricular do ensino básico de diversos países, tais como: Israel, Canadá e Estados Unidos. Frente a isso, diversos estudos se dedicaram a demonstrar os efeitos do ensino de lógica de programação na aprendizagem, quando inseridos na educação básica. Diante desse fato, este trabalho representa uma revisão sistemática sobre os efeitos do ensino de lógica de programação na aprendizagem de alunos da educação básica. Para realizá-la, foram selecionados 23 artigos publicados de 2006 a 2020 provenientes das bases de dados Google Acadêmico e Periódicos Capes. De acordo com os artigos analisados, a inserção do ensino de lógica de programação vem a ser um instrumento facilitador da aprendizagem na educação básica, transformando alunos consumidores de inovação em criadores inovadores; promovendo o desenvolvimento da capacidade cognitiva das crianças e adolescentes; propiciando o aprimoramento de diversas habilidades dos estudantes como sua capacidade na resolução de problemas, criatividade, criticidade, bem como sua comunicação, além de facilitar o processo de inclusão social de crianças e adolescentes.pt_BR


Arquivos deste item

Thumbnail
Thumbnail

Este item aparece na(s) seguinte(s) coleção(s)

Mostrar registro simples