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dc.creatorSilva, Natanael José da
dc.date.accessioned2025-06-26T20:46:05Z
dc.date.available2025-06-26T20:46:05Z
dc.date.issued2023-12-16
dc.identifier.urihttps://repositorio.ifpe.edu.br/xmlui/handle/123456789/1731
dc.description.abstractThis paper aims to analyze the contextualization of socio-environmental risks in Geography teaching, in the municipality of Jacuípe - AL. To this end, the approach to this theme in the teaching materials adopted in Geography classes was investigated. In order to understand the perspectives of teacher and student pedagogical praxis in relation to urban environmental risks, forms were applied via Google Forms, with the hypothetical deductive method adopted for the investigation. The results showed that the teaching of Geography related to the local problems of Jacuípe/AL is not approached in an integral way, as there are deficits in the didactic material and in the understanding of students and teachers. Finally, we conclude that there is a need for continuing education that contextualizes the problems experienced by the school community, especially in the teaching of Geography, in order to raise awareness among citizens of environmental issues.pt_BR
dc.format.extent20 p.pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
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dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAn error occurred on the license name.*
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dc.subjectEnsino de geografiapt_BR
dc.subjectEnchentespt_BR
dc.subjectInundaçõespt_BR
dc.subjectDeslizamentospt_BR
dc.titleO Papel da “educação geográfica” na sensibilização dos riscos socioambientais urbanos no município de Jacuípe, Alagoaspt_BR
dc.typeArticlept_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3388884465841233pt_BR
dc.contributor.advisor1Santos, Antônio Hélton Vasconcelos dos
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7867220527694575pt_BR
dc.contributor.referee1Santos, Antônio Hélton Vasconcelos dos
dc.contributor.referee2Oliveira, Éder Geovani da Paz
dc.contributor.referee3Cruz, Rennisy Rodrigues
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7867220527694575pt_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2774973550914269pt_BR
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/9301577797069422pt_BR
dc.publisher.departmentEaD - Polo Palmarespt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho visa analisar a contextualização dos riscos socioambientais no ensino de Geografia, isto no município de Jacuípe - AL. Para tal, averiguou-se a abordagem desta temática nos materiais didáticos adotados nas aulas de Geografia. No intuito de compreender as perspectivas da práxis pedagógica docente e discente em relação aos riscos ambientais urbanos foi realizada a aplicação de formulários via Google Forms, tendo como método adotado para a investigação o hipotético dedutivo. Os resultados mostraram que o ensino de Geografia relacionado aos problemas locais de Jacuípe/AL não é abordado de forma integral, pois existem déficits no material didático e na compreensão dos estudantes e professores. Por fim, conclui-se que é necessário a existência de formação continuada que contextualize os problemas vivenciados pela comunidade escolar, principalmente, no ensino da Geografia para promover a sensibilização dos cidadãos perante as questões ambientais.pt_BR
dc.creator.name2Araújo, Maria Julieta Batista da Silva Gomes de


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