dc.description.abstract | Over the years, the job market has undergone significant transformations, from the industrial
revolution to the so-called Industry 4.0 revolution. As a result, the nature of jobs has changed,
along with the requirements for filling them. Previously, recruiters sought professionals with
more technical skills, multiple courses, and specializations, known as Hard Skills. Nowadays,
recruiters have been focusing on candidates who, in addition to possessing Hard Skills, also
exhibit Soft Skills. Professions that involve daily interactions with different people, such as
automotive salespeople, demand the use of not only sales techniques (Hard Skills) but also
Soft Skills to close deals. This research aims to identify the key Soft Skills perceived by
automotive sales consultants. The approach used was applied research, quantitative in nature,
with a descriptive objective, and data collection was conducted using a questionnaire. From a
universe of 180 salespeople, we obtained a sample of 80 respondents. The results showed that
automotive salespeople possess a variety of essential Soft Skills for the sales process, with
communication, collaboration/teamwork, negotiation, critical thinking/problem-solving, and
creativity being the most mentioned. According to the World Economic Forum, these Soft
Skills are expected to be the most valued by the job market until 2025. In contrast, the less
mentioned Soft Skills were leadership, initiative, curiosity, and social and cultural awareness. | pt_BR |
dc.relation | ALMEIDA, L. G. de. Negociação eficaz: aprenda a resolver conflitos, negociar com
confiança e vender mais. São Paulo: Editora Dialética, 2023.
ANDRADE, M. M. de. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de
trabalhos na graduação. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
AZAMBUJA, A. J. G. de; LITAIFF, A. P. T. As competências e habilidades profissionais
de aprendizagem para o uso do big data e ciência de dados na tomada de decisão no
ambiente da Indústria 4.0. Indústria 4.0 - Manufatura avançada, 2019. Disponível em:
https://www.industria40.ind.br/artigo/18721-as-competencias-e-habilidadesprofissionais-de-a
prendizagem-para-o-uso-do-big-data-e-ciencia-de-dados-natomada-de-decisao-no-ambiente-d
a-industria-40. Acesso em: 27 de set 2023.
BOEIRA, J. P. D. A era da transformação pós-digital e o seu impacto no mundo dos
negócios. Disponível em:
https://epocanegocios.globo.com/colunas/noticia/2019/08/era-datransformacao-pos-digital-e-o
-seu-impacto-no-mundo-dos-negocios.html. Acesso em: 23 set 2023.
BÜNDCHEN, E.; ROSSETTO, C. R.; SILVA, A. B. da. Competências gerenciais em ação: o
caso do Banco do Brasil. Revista Eletrônica de Administração, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p.
396-423, ago 2011. DOI 10.1590/S1413-23112011000200004. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/read/a/pDwsQQsScY6BBngBm6XwhvM/. Acesso em: 17 jul 2023.
CANFIELD, G. S de. Lifelong learning e o desenvolvimento de soft skills: um estudo da
aplicação destes conceitos no ensino superior. 2021. Dissertação (Mestrado Acadêmico em
Ensino de Humanidades, Linguagens e Práticas Docentes) - Universidade Franciscana, Santa
Maria, RS, 2021. Disponível em:
http://repositorio.faculdadeam.edu.br/xmlui/handle/123456789/718. Acesso em: 25 jul 2023.
CARNIELLI, W. A.; EPSTEIN, L. R. Pensamento crítico: o poder da lógica e da
argumentação. 4. ed. São Paulo: Rideel, 2019.
CASTRO, L. T.; NEVES, M. F. Administração de vendas: planejamento, estratégia e gestão.
São Paulo: Atlas, 2012.
CHIAVENATO, I. Gestão de vendas: uma abordagem introdutória. 3. ed. São Paulo: Manole,
2014.
COBRA, M. Administração de vendas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2004.
DEPRESBITERIS, L. Avaliando competências na escola de alguns ou na escola de todos?
Boletim Técnico do Senac, v. 27, n. 3, p. 36-47. set. 2001. Disponível em:
https://www.bts.senac.br/bts/article/view/574. Acesso em: 02 ago 2023.
FLEURY, M. T. L.; FLEURY, A. Construindo o conceito de competência. Revista de
Administração Contemporânea, São Paulo, edição especial, 2001. DOI10.1590/S1415-65552001000500010. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/rac/a/C5TyphygpYbyWmdqKJCTMkN/?lang=pt. Acesso em: 20 ago
2023.
FREITAS, G. B. C. V.; ALVARO, M. C. S.; MIRANDA, B. S. M. de; JUNIOR, H. L. de M. O
papel das instituições de ensino superior no desenvolvimento da soft skills para a
empregabilidade. Brazilian Applied Science Review, Curitiba, v. 5, n. 6, p. 2176-2196,
nov./dez. 2021. DOI 10.34115/basrv5n6-009. Disponível em:
https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BASR/article/view/41932. Acesso em: 25
jul 2023.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
KOBAYASHI, R. M.; LEITE, M. M. J. Desenvolvendo competências profissionais dos
enfermeiros em serviço. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, p. 243-249, mar./abr.
2010. DOI 10.1590/S0034-71672010000200012. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/reben/a/4vLfnVsTWDyTxz6Gwd87hhL/abstract/?lang=pt. Acesso
em: 30 ago 2023.
KULCINSKI, A. Técnicas de Persuasão. Dissertação (Mestrado em Ciências da
Comunicação). Faculdade de Ciências Sociais e Humanas - Universidade Nova de Lisboa,
Lisboa, 2014. Disponível em:
https://run.unl.pt/bitstream/10362/14785/1/Arcadiy%20Kulchinskiy%20-%20T%C3%A9cnic
as%20da%20Persuas%C3%A3o.pdf. Acesso em: 03 out 2023.
LE BOTERF, G. Desenvolvendo a competência dos profissionais. 3. ed. Porto Alegre:
Artmed, 2003.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de
pesquisas, amostragem e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 7.
ed. São Paulo: Atlas, 2016.
MARTINS, G. de A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da investigação científica para
ciências sociais aplicadas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2018.
MARTINS, J. C. C. Soft skills: conheça as ferramentas para você adquirir, consolidar e
compartilhar conhecimentos. Rio de Janeiro: Brasport, 2017.
MASCARENHAS, S. A. Metodologia científica. 2. ed. São Paulo: Pearson Education do
Brasil, 2018.
NU - Nações Unidas Brasil. Objetivo de desenvolvimento sustentável: 8 trabalho decente e
crescimento econômico. 2024. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs/8. Acesso em:
20 fev 2024.
RAO, M. S. Soft skills enhancing employability: connecting campus with corporate. New
Delhi: I.K. International Publishing House Pvt. Ltd, 2010.
ROSA, C. S. R. da; CARVALHO, A. G. F.; BARJA, P. R. Soft skills: Desenvolvimento das
competências do enfermeiro na atualidade. Revista Univap, São José dos Campos, v. 28, n.
57, abr 2022. DOI 10.18066/revistaunivap.v28i57.2592. Disponível em:
https://revista.univap.br/index.php/revistaunivap/article/view/2592. Acesso em: 27 jun 2023.
ROBBINS, S. P.; DECENZO, D. A.; WOLTER, R. Fundamentos de Gestão de Pessoas. 1
ed. São Paulo: Editora Saraiva, 2013.
ROBBINS, S. P.; JUDGE, T. A.; SOBRAL, F. Comportamento Organizacional. 14. ed. São
Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.
RUAS, R. L. A atividade gerencial no século XXI e a formação de gestores: alguns nexos
pouco explorados. REAd - Revista Eletrônica de Administração, Porto Alegre, v. 6, n. 3,
out. 2000. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/19335. Acesso em: 17 jul. 2023.
SÁNCHEZ-HERNÁNDEZ, R. M; ARCE-CASTRO, B. A; RAMÍREZ-JUÁREZ, J.
HERNÁNDEZ-RIVAS, S. A. La capacitácion como predictora de satisfacción del cliente en organizaciones turísticas. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe,
España y Portugal, La Habana, v. 32, p. 201-212, set./dez. 2011. Disponível em:
https://www.redalyc.org/pdf/3604/360433577006.pdf. Acesso em: 26 jul 2023.
SANTOS, K. G. Z. Análise do desenvolvimento de soft skills propostos pelo Projeto
Político Pedagógico em alunos e egressos do curso de Engenharia de Bioprocessos e
Biotecnologia, empregabilidade e o impacto da participação em projetos de extensão
ativamente. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia de
Bioprocessos e Biotecnologia) - Faculdade de Ciências Farmacêuticas de Araraquara, da
Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, SP, 2023. Disponível
em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/244135. Acesso em: 02 jul 2023.
SOARES A. L. Soft Skills: O que são e como desenvolver as suas: Descubra como as
habilidades sociais podem ajudar você a alcançar o sucesso no trabalho. Porto Alegre:
Biblioteca Kindle, 2022. E-book. Disponível em:
https://ler.amazon.com.br/?asin=B09RG1XCT5&_encoding=UTF8&ref=dbs_p_ebk_r00_pbc
b_rnvc00. Acesso em: 20 set 2023.
SOUZA, W. S. de. As competências de soft skills na indústria de desenvolvimento remoto
de software: um estudo comparativo entre as demandas das maiores e das melhores empresas
de tecnologia da informação. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Sistemas
de Informação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, 2023. Disponível em:
https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/50371/1/TCC%20Warley%20Soares%20de%
20Souza.pdf. Acesso em: 16 fev 2024.
THE SCHOOL OF LIFE; ROBERT HALF. Pesquisa inteligência emocional e saúde
mental no ambiente de trabalho. Set 2021. Disponível em:
https://www.roberthalf.com.br/sites/roberthalf.com.br/files/documents/Inteligencia%20Emoci
onal%20e%20Saude%20Mental_RH%20e%20TSOL_set2021.pdf. Acesso em: 08 nov 2023.
TRUDEAL-POSKAS, D. Soft Skills x hard skills: por que as habilidades emocionais estão
em alta e como dominá-las. Forbes, 2020. Disponível em:
https://forbes.com.br/carreira/2020/01/soft-skills-x-hard-skills-por-que-as-habilidades-emocio
nais-estao-em-alta-e-como-domina-las/. Acesso em: 28 ago 2023.
WEF - World Economic Forum. New vision for education: unlocking the potential of
technology. 2015. Disponível em:
https://www3.weforum.org/docs/WEFUSA_NewVisionforEducation_Report2015.pdf. Acesso
em: 20 set 2023.
______. The future of jobs report 2020. Out 2020. Disponível em:
https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020/. Acesso em: 26 jul 2023.
______. These are the top 10 job skills of tomorrow – and how long it takes to learn
them. 2020. Disponível em
https://www.weforum.org/agenda/2020/10/top-10-work-skills-of-tomorrow-how-long-it-takes
-to-learn-them/ . Acesso em: 14 nov 2023. | pt_BR |